کاربر گرامی  خوش آمدید ... 


پاورپوینت کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی

دانشگاهی
مشخص نشده
305
پاورپوینت
3 MB
1088
قیمت: ۳۹,۹۵۰ تومان
افزودن به سبد خرید
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پاورپوینت کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی

    ***2

    •طیف سنجی رزونانس مغناطیسی هسته ای

    •بخش اول : مفهوم اولیه

    رزونانس مغناطیسی هسته ای (NMR)یک روش طیف سنجی است که برای شیمیدانان آلی از اهمیتی والا نسبت به طیف سنجی مادون قرمز برخوردار است . بسیاری از هسته ها را می توان با فنون NMR مطالعه کرد ، ولی هیدروژن و کربن بطور معمول مورد استفاده قرار می گیرند .

    •رزونانس مغناطیسی هسته ای ما را از تعداد هر نوع هیدروژن مطلع می سازد . به علاوه این روش ،  اطلاعاتی راجع به طبیعت محیط اطراف این گونه اتمهای هیدروژن به دست می دهد .

    ***3

    •حالات اسپین هسته

    •بسیاری از هسته های اتمها دارای خصلتی هستند که اسپین خوانده می شود : هسته ها به گونه ای رفتار می کنند که گویی در حال چرخش هستند . در حقیقت اتمهایی که عدد جرمی فرد ، عدد اتمی فرد یا هر دو را دارند ، دارای گشتاور زاویه اسپین کوانتایی و گشتاور مغناطیسی هستند . معمولیترین هسته هایی که دارای اسپین هستند  ، عبارتند از

          

    ***5

    •گشتاور مغناطیسی هسته

    •در یک میدان مغناطیسی ، حالات اسپین انرژی یکسانی را نخواهند داشت ، زیرا یک هسته ذره ای باردار بوده و هر ذره باردار متحرک خود تولید میدان مغناطیسی می کند . بنابراین ، یک هسته دارای گشتاور مغناطیسی (    ) است که به وسیله بار و اسپین آن تولید می شود . یک هسته هیدروژن می تواند اسپینی موافق جهت عقربه های ساعت (2/1+)یا مخالف جهت عقربه های ساعت (2/1-)داشته باشد و در این دو حالت ̦گشتاورهای مغناطیسی خود را یا در جهت میدان و یا در خلاف جهت آن قرار می دهند(شکل 1) .

    ***7

    •پدیده رزونانس مغناطیسی هسته ای هنگامی رخ می دهد که هسته های هم جهت میدان اعمالی شده انرژی جذب کرده و جهت اسپین خود را نسبت به آن تغییر دهند (شکل 3) .
    •جذب انرژی ̦ یک فرآیند کوانتایی بوده و انرژی جذب شده برابر اختلاف انرژی انرژی بین دو حالت موجود است : 

     

    ***9


    •میزان اختلاف ترازهای انرژی بستگی به نوع هسته دارد . هر هسته دارای نسبت گشتاور مغناطیسی به گشتاور زاویه ای ویژه ای است ، زیرا هر هسته دارای جرم و بار متفاوتی است . این نسبت را نسبت گردش مغناطیسی (  ) گویند که برای هر هسته مقدار ثابتی است و تابعیت انرژی از میدان مغناطیسی را تعیین می کند :
    •چون گشتاور زاویه ای هسته بر حسب واحدهای            کوانتایی شده پس معادله به صورت زیر در می آید :

    •و مقدار فرکانس انرژی جذب شده :

     

    ***10

    •مکانیسم جذب (رزونانس)

    •در یک میدان مغناطیسی اعمال شده ، پروتونها شروع به حرکت تقویمی و جذب انرژی می کنند . این پدیده شبیه به آن چیزی است که در یک فرفره مشاهده می شود . بر اثر تاثیر میدان جاذبه زمین ،  فرفره شروع به لرزش یا چرخش حول محور خود می کند .

    •یک هسته چرخنده نیز تحت تاثیر میدان مغناطیسی اعمال شده ̦ همان گونه عمل می کند .هنگامی که میدان مغناطیسی به کار افتد ̦ آن هسته شروع به چرخش حول محور اسپین خود  می کند که دارای فرکانس زاویه ای      (فرکانس لارمور ) است . 

     

    ***11
    •این فرکانس  مستقیما متناسب با قدرت میدان مغناطیسی اعمال شده است . با ایجاد چنین فرکانسی ، دو میدان جفت شده و انرژی تابش ورودی به هسته منتقل می گردد و موجب تغییر اسپین می شود . این عمل رزونانس نامیده می شود .

     

    ***12

    نسبت بولتزمن اسپینهای هسته ای در سطوح فوقانی و زیرین را می توان از معادله زیر به دست آورد :

    •مثلا برای دستگاهی که در 60MHz کار می کند و در دمای 298K  ،  تعداد هسته های موجود در حالت اسپینی پایینتر 1,000,009 هسته و تعداد هسته هایی که حالت اسپینی بالاتر را اشغال نموده اند 1,000,000 هسته هستند :

     

    ***13

    •هسته های مازاد آنهایی هستند که اجازه مشاهده رزونانس را می دهند . هنگامیکه جمعیت هر دو تراز برابر گردد , در آن صورت حالت اشباع شدگی رخ داده و رزونانسی مشاهده نمی شود . اشباع شدگی هنگامی بسرعت رخ می دهد که قدرت سیگنال RF بسیار زیاد باشد . با افزایش فرکانس دستگاه , اختلاف انرژی بین دو حالت فزونی یافته , و در نتیجه جمعیت مازاد افزایش می یابد .

    تغییرات مازاد هسته های H با فرکانس دستگاه

     

    ***14

    •تغییر مکان شیمیایی و اثر مانع  

    •اهمیت رزونانس مغناطیسی هسته ای از آن جا آشکار می شود که در یک مولکول ، تمام پروتون ها در یک فرکانس رزونانس نمی کنند . این بدین دلیل است که پروتون های مولکول توسط الکترونها احاطه شده و محیط الکترونی هر یک از پروتونها بطور جزیی با دیگر پروتونها فرق می کند . به عبارت دیگر ، پروتونها توسط الکترونهایی که آنها را احاطه کرده اند پوشیده یا محافظت می شوند . در یک میدان معناطیسی ، الکترونهای ظرفیتی پروتونها می چرخند . این چرخش که جریان دیامغناطیس محلی خوانده می شود ، تولید میدان مغناطیسی متضادی می کند که در جهت مخالف میدان مغناطیسی اعمال شده عمل می نماید . این اثر که مانع دیامغناطیسی یا آنیزوتروپی دیا مغناطیسی نامیده میشود.

     

    ***15

    •در یک اتم ، جریان مغناطیسی محلی تولید یک میدان مغناطیسی ثانویه می نماید که دارای جهتی مخالف میدان مغناطیسی اعمال شده است . در نتیجه آنیزوتروپی دیا مغناطیس ، پروتون در مولکول بسته به دانسیته الکترونی اطراف آن از جانب میدان مغناطیسی اعمال شده محافظت می شود . هر قدر دانسیته الکترونی اطراف یک هسته بیشتر باشد میدان مغناطیسی تولید شده توسط الکترونها ،  که در جهت عکس میدان اعمال شده است ،  بیشتر خواهد بود .

     

  • فهرست و منابع پاورپوینت کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی

    فهرست:

    طیف سنجی رزونانس مغناطیسی هسته ای

    حالات اسپین هسته

    گشتاور مغناطیسی هسته

    جذب انرژی

    مکانسیم جذب

    دانسیته جمعیتهای حالات اسپین

    تغییر مکان شیمیایی و اثر مانع

    طیف سنج رزونانس مغناطیسی هسته ای

    معادل بودن شیمیایی – مرور  مقدماتی

      انتگرال  و انتگرال گیری

    محیط شیمیایی و تغییر مکان شیمیایی

    اثر مانع دیا مغناطیس محلی

    آنیزوتروپی مغناطیسی

    قاعده (N+1) شکاف اسپین - اسپین

    منشا شکاف اسپین – اسپین

    گروه اتیلن (                      )

    مثلث پاسکال

    ثابت کوپلاژ

    منبع:

    ندارد.

پاورپوینت درسی شیمی, پاورپوینت درسی شیمی آلی, پاورپوینت درسی طیف سنجی, پاورپوینت درسی طیف سنجی در شیمی آلی, پاورپوینت درسی کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی, پاورپوینت دانشگاهی شیمی, پاورپوینت دانشگاهی شیمی آلی, پاورپوینت دانشگاهی طیف سنجی, پاورپوینت دانشگاهی طیف سنجی در شیمی آلی, پاورپوینت دانشگاهی کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی, پاورپوینت پایان نامه شیمی, پاورپوینت پایان نامه شیمی آلی, پاورپوینت پایان نامه طیف سنجی, پاورپوینت پایان نامه طیف سنجی در شیمی آلی, پاورپوینت پایان نامه کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی, دانلود پاورپوینت شیمی, دانلود پاورپوینت شیمی آلی, دانلود پاورپوینت طیف سنجی, دانلود پاورپوینت طیف سنجی در شیمی آلی, دانلود پاورپوینت کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی, دانلود نمونه پاورپوینت شیمی, دانلود نمونه پاورپوینت شیمی آلی, دانلود نمونه پاورپوینت طیف سنجی, دانلود نمونه پاورپوینت طیف سنجی در شیمی آلی, دانلود نمونه پاورپوینت کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی, پاورپوینت آماده درسی شیمی, پاورپوینت آماده درسی شیمی آلی, پاورپوینت آماده درسی طیف سنجی, پاورپوینت آماده درسی طیف سنجی در شیمی آلی, پاورپوینت آماده درسی کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی, پاورپوینت آماده دانشگاهی شیمی, پاورپوینت آماده دانشگاهی شیمی آلی, پاورپوینت آماده دانشگاهی طیف سنجی, پاورپوینت آماده دانشگاهی طیف سنجی در شیمی آلی, پاورپوینت آماده دانشگاهی کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی, دانلود قالب پاورپوینت شیمی, دانلود قالب پاورپوینت شیمی آلی, دانلود قالب پاورپوینت طیف سنجی, دانلود قالب پاورپوینت طیف سنجی در شیمی آلی, دانلود قالب پاورپوینت کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان