کاربر گرامی  خوش آمدید ... 


پاورپوینت پاسارگاد

دانشگاهی
مشخص نشده
21
پاورپوینت
35 MB
1550
قیمت: ۶,۵۰۰ تومان
افزودن به سبد خرید
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پاورپوینت پاسارگاد

    ***4

    •پیشینه

    سرزمین پارس زادگاه هخامنشیان بوده‌است. خاندان پارس، که به رهبری کوروش دوم (که از ۵۲۹ تا ۵۵۹ پیش از میلاد سلطنت نمود) در سال ۵۵۰ پیش از میلاد، بر مادها پیروز شدند. بر پایه سنت، کوروش دوم این منطقه را به پایتختی انتخاب کرد، زیرا در نزدیکی منطقه‌ای بود که بر ایشتوویگو پادشاه ماد پیروز شد. این اولین پیروزی، پیروزی‌های دیگری چون غلبه بر لیدی، بابل نو، و مصر را به دنبال داشت. امپراتوری هخامنشی بعداً توسط پسر او کمبوجیه (۵۲۲ تا ۵۲۹ پیش از میلاد) و داریوش اول (۴۸۶ تا ۵۲۱ پیش از میلاد) تحکیم و گسترش یافت. از کوروش در انجیل به عنوان آزادی‌دهنده بابل و کسی که یهودها را از تبعید بازگردانده یاد شده‌است.

         در ۷۰ کیلومتری جنوب پاسارگاد، داریوش بزرگ پایتخت نمادین خود شهر پارسه (شاعری یونانی این شهر را پرس پلیس نام نهاد) را بنیان نهاد. تا هنگامی که اسکندر از مقدونیه در سال ۳۳۰ پیش از میلاد امپراتوری هخامنشی را تسخیر کرد، پاسارگاد یک مرکز مهم سلسله‌ای باقی ماند. به گفته نویسندگان باستانی، مانند هرودوت و آریان (گزنفون)، اسکندر آرامگاه کوروش را محترم شمرده و آن را بازسازی نمود.

     

    ***5

    در دوره‌ های بعدی، از تل تخت هم چنان به‌عنوان یک دژ بهره‌برداری می‌شد، حال آن که کاخ‌ها متروک شده و از مصالح آن دوباره استفاده شد. از سده هفتم به بعد، آرامگاه کوروش به نام آرامگاه مادر سلیمان خوانده می‌شد، و به یک مکان زیارتی تبدیل شد. در سده دهم یک مسجد کوچک در گرد آن ساخته شد، که تا سده چهاردهم از آن استفاده می‌شد. این محوطه توسط مسافرین طی سده‌ها بازدید شده، که باعث از دست رفتن تدریجی اجزا گوناگون آن گشته‌است.

           طبق نوشته‌های هرودوت ، هخامنشیان از طایفه پاسارگادیان بوده‌اند که در پارس اقامت داشته‌اند و سر سلسله آنها هخامنش بوده‌است.‌ نامدارترین رئیس اتحادیه قبائل پارس در نیمه قرن ٧ پ م چیش پیش دوم است که تا سال 640 پ م ریاست قبائل پارس را در دست داشت. او چیش پیش پور کوروش پور کمبوجیه پور چیش پیش پور هخامنش بود، که همه شان رؤسای قبائل پارس بودند. اگر برای هر کدام از اینها حدود ٤٠ سال در نظر بگیریم، میتوان گفت که در زمانی که پارسها در منطقه پارسوای مذکور در سند آشوری (یعنی سال 834 پ م ) اقامت داشته‌اند، ریاستشان در دست هخامنش بوده است.

           هخامنشیان نام دودمانی پادشاهی در ایران پیش از اسلام است. پادشاهان این دودمان از پارسیان بودند و تبار خود را به « هخامنش» می رساندند که سرکرده طایفه پاسارگاد از طایفه های پارسیان بوده‌است.

     

    ***6

    هخامنشیان نخست پادشاهان بومی پارس و سپس آنشان بودند ولی با شکستی که کوروش بزرگ بر ایشتوویگو واپسین پادشاه ماد وارد ساخت و سپس فتح لیدیه و بابل پادشاهی هخامنشیان تبدیل به شاهنشاهی بزرگی شد. از اینرو کوروش بزرگ را بنیانگذار شاهنشاهی هخامنشی می‌دانند.

    به قدرت رسیدن پارسی‌ها و سلسله هخامنشی (550-330 قبل از میلاد) یکی از وقایع مهم تاریخ قدیم است. اینان دولتی تأسیس کردند که دنیای قدیم را به استثنای دو سوم یونان تحت تسلط خود در آوردند. شاهنشاهی هخامنشی را نخستین امپراتوری تاریخ جهان می‌دانند. مهم‌ترین سنگ نوشته هخامنشی از نظر تاریخی و نیز بلندترین آنها، سنگ نبشته بیستون بر دیواره کوه بیستون است. سنگ نوشته بیستون بسیاری از رویدادها و کارهای داریوش اول را در نخستین سال‌های حکمرانی‌اش که مشکل‌ترین سال‌ها حکومت وی نیز بود. به طور دقیق روایت می‌کند. این سنگ نوشته عناصر تاریخی کافی برای بازسازی تاریخ هخامنشیان را داراست و همچنین در سایت مذکور درباره شخصیت کوروش هخامنشی آمده‌است که : همه نشانه‌ها بیانگر آنست که هدف کوروش از جنگ و کشور گشایی ایجاد یک جامعه جهانی مبتنی بر امنیت و آرامش و دور از جنگ و ویرانگری بوده‌است. کوروش در لشکرکشیها و پیروزیهایش با ملل مغلوب در نهایت بزرگواری رفتار کرد و عناصر حکومتی پیشین را مورد بخشایش قرار داده در مقامهایشان ابقا کرده مطیع و منقاد خویش ساخت. ‌کوروش بزرگ با ایمان استواری که به اهورامزدا داشت جهانگشایی را به هدف برقرار کردن آشتی و امنیت و عدالت و از میان بردن ستم و ناراستی انجام میداد و در فتوحاتش به حدی نسبت به اقوام مغلوب بزرگمنشی و مهر و عطوفت نشان داده‌بود که داستان رأفتش به همه جا رسیده بود.

     

    ***7

         ‌شایان ذکر است که پاسارگاد نام یک آثار باستانی مشهور در منطقه بوده که مورد علاقه و توجه جهانیان بویژه علاقه‌مندان به میراث ملل می‌باشد،‌بر این مبنا استانداری و وزارت کشور بعد از تصمیم به ایجاد شهرستان در آن منطقه و برای برجسته نمودن و زنده نگه داشتن نام و یاد پاسارگاد در سطح ایران و جهان ترجیح داد نام پاسارگاد را بر شهرستان جدیدالتأسیس قرار دهد»از طرف دیگر بانیان احداث مجموعه پاسارگاد ، دولت هخامنشی بوده‌است که مسئولین محترم وزارت کشور و استانداری با تأسیس بخش هخامنش در برجسته‌تر نمودن آثار کوروش هخامنشی تلاش مضاعفی از خود نشان داده‌است چرا که فرزندان هخامنش پس از کسب قدرت و تشکیل دولت مستقل نام دولت را به احترام رئیس قبائل پارس به نام هخامنش نامگذاری کرده‌اند و این امر نشان دهنده احترام و جایگاه بلند هخامنش در بین قبائل پارس بوده‌‌است که مسئولین محترم وزارت کشور و استانداری فارس با نکته سنجی و ظرافت تمام این مسئله را مورد توجه قرار داده‌اند.

     

    ***8

    •پاسارگاد

    پاسارگاد یادگار هنر و تمدن ایرانی  

        بنای پاسارگاد اولین پایتخت سلسله هخامنشیان است که در قرن ششم پیش از میلاد‏ و به دست کوروش کبیر در فارس، خاستگاه پارسیان، ساخته شد. پاسارگاد در سال 2004 در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شد. این مجموعه تاریخی عظیم در 138 کیلومتری شهر شیراز در استان فارس با یک فاصله 3 کیلومتری از جاده آسفالته شیراز - آباده قرار دارد. 

  • فهرست و منابع پاورپوینت پاسارگاد

    فهرست:

    پیشینه

    2. پاسارگاد

    3. تاریخچه

    4. دلایل ثبت

    5. آرامگاه کوروش کبیر

    6. کاخ اختصاصی کوروش کبیر

    7. کاخ دروازه

    8. نقش انسان بالدار

    9. کاخ بار عام

    نقوش درگاه کاخ بارعام

      11. کاخ نشیمن

      12. آرامگاه کمبوجیه

      13.تل تخت

      14.بوستان پاسارگاد

      15. کوشک ها

      16. محوطه مقدس

      17.تنگ بلاغی 

     

    منبع:

    ندارد

پاورپوینت درسی پاسارگاد, پاورپوینت درسی تمدن ایرانی, پاورپوینت درسی سرزمین پادشاهان پارس, پاورپوینت درسی معماری ایرانی, پاورپوینت درسی هخامنشيان, پاورپوینت درسی هنر ایرانی, پاورپوینت دانشگاهی پاسارگاد, پاورپوینت دانشگاهی تمدن ایرانی, پاورپوینت دانشگاهی سرزمین پادشاهان پارس, پاورپوینت دانشگاهی معماری ایرانی, پاورپوینت دانشگاهی هخامنشيان, پاورپوینت دانشگاهی هنر ایرانی, پاورپوینت پایان نامه پاسارگاد, پاورپوینت پایان نامه تمدن ایرانی, پاورپوینت پایان نامه سرزمین پادشاهان پارس, پاورپوینت پایان نامه معماری ایرانی, پاورپوینت پایان نامه هخامنشيان, پاورپوینت پایان نامه هنر ایرانی, دانلود پاورپوینت پاسارگاد, دانلود پاورپوینت تمدن ایرانی, دانلود پاورپوینت سرزمین پادشاهان پارس, دانلود پاورپوینت معماری ایرانی, دانلود پاورپوینت هخامنشيان, دانلود پاورپوینت هنر ایرانی, دانلود نمونه پاورپوینت پاسارگاد, دانلود نمونه پاورپوینت تمدن ایرانی, دانلود نمونه پاورپوینت سرزمین پادشاهان پارس, دانلود نمونه پاورپوینت معماری ایرانی, دانلود نمونه پاورپوینت هخامنشيان, دانلود نمونه پاورپوینت هنر ایرانی, پاورپوینت آماده درسی پاسارگاد, پاورپوینت آماده درسی تمدن ایرانی, پاورپوینت آماده درسی سرزمین پادشاهان پارس, پاورپوینت آماده درسی معماری ایرانی, پاورپوینت آماده درسی هخامنشيان, پاورپوینت آماده درسی هنر ایرانی, پاورپوینت آماده دانشگاهی پاسارگاد, پاورپوینت آماده دانشگاهی تمدن ایرانی, پاورپوینت آماده دانشگاهی سرزمین پادشاهان پارس, پاورپوینت آماده دانشگاهی معماری ایرانی, پاورپوینت آماده دانشگاهی هخامنشيان, پاورپوینت آماده دانشگاهی هنر ایرانی, دانلود قالب پاورپوینت پاسارگاد, دانلود قالب پاورپوینت تمدن ایرانی, دانلود قالب پاورپوینت سرزمین پادشاهان پارس, دانلود قالب پاورپوینت معماری ایرانی, دانلود قالب پاورپوینت هخامنشيان, دانلود قالب پاورپوینت هنر ایرانی

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان