کاربر گرامی  خوش آمدید ... 


پاورپوینت اصلاح گیاهان دارویی

دانشگاهی
مشخص نشده
35
پاورپوینت
370 KB
1969
قیمت: ۱۰,۵۰۰ تومان
افزودن به سبد خرید
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پاورپوینت اصلاح گیاهان دارویی

    ***2

    مقدمه 

    اگرچه کاشت گیاهان دارویی به هزاران سال پیش باز می‌گردد ولی باید گفت که در مورد اصلاح آنها تاکنون پیشرفت قابل ملاحظه‌ای صورت نگرفته است و در حال حاضر، تعداد کالتیوارهای مفید به‌دست آمده بر اثر اصلاح گیاهان دارویی اندک است. هدف از اصلاح گیاهان دارویی، افزایش کمیت و کیفیت آن دسته از مواد مؤثره در این گیاهان است که در صنایع دارویی از اهمیت خاصی برخوردار هستند. در سال‌های اخیر توجه خاصی از جانب سازمان‌های مختلف در کشورهای جهان در ارتباط با اصلاح این گیاهان صورت گرفته است. در این راستا استفاده از تکنیکهای وابسته به کشت بافت و بیوتکنولوژی به منظور ارتقاء صفات کمی و کیفی و کاهش زمان اصلاح نباتات از اهمیت خاصی برخوردار است.

     

    ***3

    گیاهان دارویی :

    سابقه استفاده از گیاهان دارویی به زمان‌های بسیار دور برمی‌گردد؛ به ‌طوری‌که حتی در کتب قدیمی مانند انجیل و کتاب مقدس باستانی هند (ودا)، استفاده از برخی گیاهان در درمان بیماری‌ها توصیه شده است. اما قدمت استفاده از گیاهان دارویی، به ‌معنی روند رو به کاهش آن در دنیای مدرن امروزی نیست. امروزه در جوامع صنعتی و در بسیاری از کشورهای پیشرفته و درحال توسعه، استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی برای حفظ سلامتی، به ‌دلیل افزایش اعتماد مردم به استفاده از این گیاهان، بسیار چشمگیر است.
    طبق برآوردی که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) صورت گرفته است، بیش از 80 درصد مردم جهان (نزدیک به 5 میلیارد نفر)‌، برای درمان بیماری‌ها هنوز از داروهای گیاهی استفاده می‌کنند. تقریباً یک چهارم داروهای تهیه ‌شده دنیا دارای منشأ گیاهی هستند که یا مستقیماً از گیاهان عصاره‌گیری شده‌اند و یا بر اساس ترکیب گیاهی،‌ مدوله و سنتز شده‌اند.

    کار بر روی طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی، در سراسر جهان و به‌ خصوص هند، ژاپن، پاکستان، سریلانکا و تایلند در دست انجام می‌باشد. در اروپا و در کشورهایی از قبیل آلبانی، بلغارستان، کرواسی، فرانسه، آلمان، مجارستان، هلند، اسپانیا و انگلستان و همچنین ترکیه، حدود 1500 گونه از گیاهان دارویی و معطر مورد استفاده قرار گرفته و در حدود 1400 محصول گیاهی در اروپا و ایالات متحده تولید می‌شود.

     

    ***4

    در حدود 25 درصد از داروهای تجویز شده در ایالات متحده، حاوی
    حداقل یک ترکیب فعال گیاهی هستند. در چین، فروش داروهای سنتی در طول 5 سال اخیر دو برابر شده است. در هند نیز صادرات گیاهان دارویی نسبت به سال‌های قبل سه برابر شده است.
    تعداد زیادی از فرآورده‌های دارویی مشهور از گیاهان بدست می‌آیند. مثلاٌ: معمول ‌ترین مسکن، یعنی (آسپرین)‌ از گونه‌های بید Salix)) و (Spiraea) به‌ دست می‌آید.
    همچنین داروهای ضد سرطانی چون Paclitaxel و Vinblastine فقط از منابع گیاهی حاصل می‌شوند.
    بنابراین استفاده از روش‌های بیوتکنولوژیک به‌ منظور تکثیر و افزایش توان ژنتیکی گیاهان دارویی و همچنین شناسایی سریع‌ تر ودقیق ‌تر ژنوتیپ‌هایی که فرآورده بیشتری تولید می‌کنند، می‌تواند بسیار
     مفید و از لحاظ تجاری سودآور باشد. در مطلب حاضر، روش‌های مختلف بیوتکنولوژیک که می‌توانند در زمینه افزایش بهره‌وری گیاهان دارویی به ‌کار روند معرفی خواهند شد.
     

     

    ***5

    بیوتکنولوژی :
                          
                    1-کشت بافت

                           2-مهندسی ژنتیک

                                  3-نشانگرهای مولکولی
     

     

    ***6

    کشت بافت
    با تکنیک کشت بافت می توان از یک سلول به یک گیاه کامل دست یافت. در این تکنیک از روشهای جنین زایی ریزازدیادی و اندام زایی استفاده میگردد.استفاده از این تکنیک به همراه موتاسیون باعث سرعت بخشیدن به تکثیر انبوه تولید گیاهان عاری از بیماری انجام کار در تمام طول سال و کاهش هزینه خواهد شد.
    اولین مرحله تکثیر قسمت مورد نظر در گیاه می باشد.پس از تعیین دز مناسب و انجام تیمار پرتوتابی و تکثیر دوباره گزینش درشرایط In-vitro با اعمال تیمار تنش صورت میگیرد .گیاهان گزینش شده بعد از انتقال به گلدان جهت سازگاری و تکثیر دوباره جهت سلکسیون انتهایی در مزرعه کشت شده و سپس مورد بررسی های تغییرات ژنتیکی قرار خواهند گرفت.

  • فهرست و منابع پاورپوینت اصلاح گیاهان دارویی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

پاورپوینت درسی گیاهان دارویی, پاورپوینت درسی مهندسی ژنتیک, پاورپوینت درسی نشانگرهای مولکولی, پاورپوینت درسی کاشت گیاهان دارویی, پاورپوینت درسی کشت بافت, پاورپوینت دانشگاهی گیاهان دارویی, پاورپوینت دانشگاهی مهندسی ژنتیک, پاورپوینت دانشگاهی نشانگرهای مولکولی, پاورپوینت دانشگاهی کاشت گیاهان دارویی, پاورپوینت دانشگاهی کشت بافت, پاورپوینت پایان نامه گیاهان دارویی, پاورپوینت پایان نامه مهندسی ژنتیک, پاورپوینت پایان نامه نشانگرهای مولکولی, پاورپوینت پایان نامه کاشت گیاهان دارویی, پاورپوینت پایان نامه کشت بافت, دانلود پاورپوینت گیاهان دارویی, دانلود پاورپوینت مهندسی ژنتیک, دانلود پاورپوینت نشانگرهای مولکولی, دانلود پاورپوینت کاشت گیاهان دارویی, دانلود پاورپوینت کشت بافت, دانلود نمونه پاورپوینت گیاهان دارویی, دانلود نمونه پاورپوینت مهندسی ژنتیک, دانلود نمونه پاورپوینت نشانگرهای مولکولی, دانلود نمونه پاورپوینت کاشت گیاهان دارویی, دانلود نمونه پاورپوینت کشت بافت, پاورپوینت آماده درسی گیاهان دارویی, پاورپوینت آماده درسی مهندسی ژنتیک, پاورپوینت آماده درسی نشانگرهای مولکولی, پاورپوینت آماده درسی کاشت گیاهان دارویی, پاورپوینت آماده درسی کشت بافت, پاورپوینت آماده دانشگاهی گیاهان دارویی, پاورپوینت آماده دانشگاهی مهندسی ژنتیک, پاورپوینت آماده دانشگاهی نشانگرهای مولکولی, پاورپوینت آماده دانشگاهی کاشت گیاهان دارویی, پاورپوینت آماده دانشگاهی کشت بافت, دانلود قالب پاورپوینت گیاهان دارویی, دانلود قالب پاورپوینت مهندسی ژنتیک, دانلود قالب پاورپوینت نشانگرهای مولکولی, دانلود قالب پاورپوینت کاشت گیاهان دارویی, دانلود قالب پاورپوینت کشت بافت

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان