***3
مقدمه :
امروزه برای پایداری خودرو در شرایط بحرانی از سیستم های پیشرفته ای استفاده می کنند .
پایداری خودرو باعث ثبات حرکت خودرو در جادهای مارپیچ و در شرایط بد آب و هوایی می شود که در نتیجه باعث کاهش تصادفات و تلفات جانی رانندگان و افراد می شود.
امروزه  برای ایجاد  پایداری  از سیستم های  پیشرفته الکترونیکی ، مکانیکی استفاده میکنند.
در صفحات بعدی به معرفی و عملکرد بیشتر آنها می پردازیم.
 
***4
این سیستم ها عبارتند از : 
ABS : Ati lock Brakig System
ASR : Acceleratio Skid Regulatio
BAS : Brake Assistace System
ESP : Electroic Stability Program  
SBC : Sesotroic Brake Cotrol
 
***5
ECU : Electroic Cotrol Uit 
ECU واحد کنترل الکترونیکی میباشد که سیگنالهای آنالوگی را از سنسورها دریافت کرده و به دیجیتال تبدیل می کند . سیگنالهای دیجیتالی به CPU   رفته و با استفاده از اطلاعات داخل RAM بهترین شکل فرمان محاسبه کرده و به قسمتهای عمل کننده ارسال میکند .
 
***7
Ati lock Brakig System ( ABS)
این سیستم از قفل شدن چرخ ها در زمان استفاده از ترمز در جاده های لغزنده جلوگیری  میکند . از مزایای این ترمز حفظ  پایداری  و فرمان پذیری و کاهش طول خط  ترمز میباشد .
عملکرد این سیستم به صورت زیر می باشد :
از سیگنال سرعت چرخ مشتق گرفته می شود تا سیگنالی که متناسب با شتاب زاویه ای است بدست آید . اگر شتاب منفی از مقدار پیش بینی شده (مثلا  g 5/1-) کمتر شود فرض میشود که چرخ در حال قفل شدن است .
 
***8
زیرا اصولا خودرو قادر نیست چنین شتابی بگیرد . در چنین حالتی فشار مجددا کاهش می یابد . این سیکل بطور متناوب آنقدر ادامه می یابد تا خودرو به سرعتی در 3-5 کیلومتر برساعت برسد .