***2
 بازار
 واژه بازار
  بازار به عنوان پیکره اصلی که از مرکز آغاز شده و در جهات اصلی گسترش می یابد به دو شکل زیر تقسیم می شود:
 کوی وراسته هایی که در دو سوی آن دکه هایی ساخته می شده و توسط سقف به هم متصل می شدند.
 میدان گاه هایی که به صورت محل تجمع و خرید و فروش بوده است.
بازار ذاتأ پیکره ای خطی با گسترش طولی است که سلسله مراتب فضاهای شهری،گذرها،بازارچه ها و میدان ها را در بر می گیرد.
***3
 سه نوع فعالیت در بازارها صورت می گیرد:
 کاربری ها و فعالیت های مختلفی نظیرفعالیت های اقتصادی،مذهبی،حمام و ....
 مکان عبوری برای ارتباط واحد های خدماتی ،تولیدی و بازرگانی.
مکانی برای گردهمایی و تجمع گروه های مردم
***4
 بازار از سه منظر اقتصادی،اجتماعی و کالبدی:
 منظر اقتصادی: محل معین برای خرید و فروش جهت انجام مبادلات در زمان واحد و با قیمت مناسب یا به عبارت دیگرمحل عرضه و تقاضا.
 منظر اجتماعی: بازار وسیعترین فضای تجمع و تعامل ساکنان یک شهر بوده است همچنین با در برداشتن عناصر مذهبی و سیاسی در کنار خود به یک مرکز مهم شهر تبدیل شده است.
 منظر کالبدی: بازار از لحاظ ریخت شناسی به دو دسته تقسیم می شود:
•بازارهای از پیش طراحی شده.
•بازارهای خودرو.
***5
 بازارهای از پیش طراحی شده:
 بازار خطی : این نوع بازار ها در جهت طول رشد کرده و در طرفین دارای انشعاباتی است اگر چه این انشعابات در مقایسه با طول بازار بسیار ناچیز است.
 بازار چند محوری:این نوع بازار شبکه گسترده ای ازراسته های موازی و متقاطع است که شامل دو نوع بازارهای منظومه ای و صلیبی است.             بازار منظومه ای:
        مجموعه ای از راستاها و دالان های سرپوشیده که خانه ها به شکل کمربندی آن را احاطه کرده اند. بازار صلیبی:
         دو بازار خطی عمود بر هم که در محل تقاطع به صورت چند محوری تراکم یافتند.
 بازارهای خودرو:
بدون طرح و نقشه قبلی و بنا به ضروریات روزانه مردم شکل گرفته اند.