***6
qتاریخچه
از نظر تاریخی ( QFD(Quality Function Deploymentدر ژاپن و بر اساس کنترل کیفیت جامع((TQM به وجود آمدو اولین مطالب مربوط به آن را دکتر شیگرومیزونو و یوجی آکائو منتشر کردند        
qتعریف :QFD
فرآیند گروهی منظم برای برنامه ریزی و طراحی محصولات جدید یا بهبود محصولات/خدمات با توجه به مسایل زیر است:
1-تمرکز روی نیازمندیهای مشتری
2-استفاده از اطلاعات محیط رقابتی و نیازمندیهای بازار
3-استفاده از گروهای کاری
4-تدوین مستندات مشابه
 
***7
 اهداف به کارگیری QFD:
 توسعه محصول جدید
 تنظیم کیفیت طراحی
 شناسائی نقاط کنترلی
 افزایش سهم بازار
 انجام benchmarking برای محصولات رقابتی
 تحلیل اطلاعات کیفی بازار
 
***9
qماتریس های چهارگانه :QFD
1-ماتریس طرح ریزی محصول(تبدیل نیازمندیهای مشتری به نیازمندیهای طراحی یا مهندسی)
2-ماتریس طرح ریزی قطعه(تبدیل نیازمندیهای طراحی یا مهندسی به ویژگیهای قطعه یا محصول)
3-ماتریس طرح ریزی فرآیند(تبدئیل ویژگیهای قطعه یا محصول به عملیات ساخت و تولید)
4-ماتریس طرح ریزی تولید(تبدیل عملیات ساخت و تولید به عملیات خاص و کنترلهای آن)