کاربر گرامی  خوش آمدید ... 


پاورپوینت اشنایی با معماری اسلامی در و پنجره

دانشگاهی
مشخص نشده
13
پاورپوینت
11 MB
1512
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
افزودن به سبد خرید
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پاورپوینت اشنایی با معماری اسلامی در و پنجره

    ***3

    انواع پنجره ها:

    قمریّه و قندلیه:

     

    ¢این پنجره ها پوششهایی از سنگ یا گچ مشبک یا چوب خراطی شده با شیشه های رنگین دارند. پنجره های قندلیه به دو صورت بنا می شد: در پنجره های قندلیه ساده ، یک جفت پنجره مستطیلی با دو آستانه مستوی یا قوسی ، به نام پنجره های دوقلو، در کنارهم ساخته می شدودربالای هریک پنجره ای دایره یا بیضی شکل ، به نام قمریّه ، تعبیه می گردید

    ¢جام خانه:
    چون بخش عمده ای از سطوح جانبی اکثر حمام ها داخل زمین بود لذا نور آفتاب از طریق نورگیرهای سقفی و یا پنجره های زیر طاق وارد فظای حمام میشد.
    در مواقعی که روشنایی کافی نبود نور داخل حمام توسط چراغ دستی تامین میشد

    این دایره پر از نور و ترنج تزئینی دورش در بیشتر قسمت‌های حمام تکرار شده تا روشنایی و نور حمام را تامین کند

    در پنجره های قندلیه مرکب بیش از دو پنجره ، با قوس یا بدون قوس ، در کنار هم ساخته می شد و در بالای آنها پنجره های دایره ای یا بیضی در دو ردیف ، در ردیف پایین دو پنجره و در ردیف بالا یک یا چند پنجره ، قرار می گرفت . غالباً قمریّه های منفردِ دایره ای شکل ، در دیوار قبله و بالای محراب تعبیه می شد. نمونه ای از این نوع پنجره ها را می توان در دیوارهای مسجد الازهر  و مسجد سلطان حسن  مشاهده کرد.

    اینجا سقف حمام است. اینها همان نورگیرهایی هستند که روشنایی حمام را تأمین می‌کنند. بعضی از این گنبدهای پر از شیشه که به آنها «جام خانه» می‌گویند، طوری ساخته می‌شدند که قابل جابه‌جا شدن باشند. تا وقتی گرمای حمام بیش از حد تحمل شد، آنها را کنار بکشند و با تخلیه بخار و گرما دمای حمام تنظیم شود

     

    ***4

    شباک

    هوای متغیر ایران،آفتاب تند ، بادو طوفان، گردوغبار و عقاید خاص مذهبی هم ایجاب می کرده است که ساختمان علاوه بر در و پنجره و روزن پرده ای یا شباکی برای حفاظت درون بنا داشته باشد.
    درون ساختمان با روزن ها پنجره های چوبی یا گچی یا پرده محفوظ شده و بیرون انرا  با شبکه ای سفالی یا گچی می پوشاندند

    مشربیه:

    نوعی پنجره بیرون آمده چوبی به نام مشربیه نیز در طبقه های فوقانی ساختمانهای مسکونی ، بویژه در مواردی که نمای ساختمان به سمت گذر عمومی بود، نصب می شد که تمام سطوح آن چوبی و غالباً بر کل پا(کنسول ) هایی چوبی متکی بود. از آنجا که در بیشتر موارد سطح بازشو این پنجره ها مشبک بود، افراد از داخل اتاق ، بدون آنکه دیده شوند، به بیرون اشراف داشتند .

     

    ***5

    معمولترین نوع پنجره در معماری ایران ، پنجره های دو لته (دو لنگه ) یا چند لته بود که هر لته آن غالباً روی یک پاشنه و یک میله چوبی در بالا و پایین می چرخید. در پنجره های چند لنگه ، گاهی یک یا چند لنگه را به صورت ثابت و شماری از لنگه ها را به صورت بازشو می ساختند ، گونه ای از پنجره ها را نیز به صورت قدی و از سطح کف اتاق یا اندکی بالاتر می ساختند که به در پنجره معروف اند. بسیاری از پنجره های اتاقهای اصلی را به این صورت می ساختند تا هنگامی که روی زمین می نشستند، بتوانند فضای بیرون را ببینند. برخی از این گونه در پنجره ها درِ ورودی اتاق نیز بود. در نواحی کویری غالباً اندازه و نوع اتاقها را با تعداد در یا در پنجره های آن (سه دری ، پنج دری و مانند آن ) مشخص می کردند. ارسیها معمولاً یکی از اضلاع چهارگانه اتاق را تشکیل می داد و از کف اتاق تا سقف ادامه پیدا می کرد. سطح پنجره های ارسی غالباً از شبکه های چوبی با نقشهای هندسی بسیار ظریف و زیبا به صورت گره سازی یا قواره بندی و با استفاده از قطعه های شیشه رنگی یا ساده ساخته می شد.

     

    ***6

    فخر و مدین ( پرو خالی- شبکه های آجری)

    گاهی حصار و باره باغها و اماکن مذهبی را مشبک میساختند تا ازبیرون درون زیبای ان را بتوان نگریست،این گونه دیوارها را با قطعات گل پخته به اشکال هندسی و غیر هندسی می ساختند. و چون در فواصل انها حفره هایی پدید می امد می کوشیدند که شکل و هیبت سوراخ ها نیز زیبا باشد. مانند دیوار باغهای دوسوی چهار باغ اصفهان .

     

    ***7

    دروازه مهریز یزد کهن ترین در از آثار آغاز اسلام به جای مانده است.این در با سه در دیگر برای چهار دروازه یزد توسط یک آهنگر هنرمند اصفهانی ساخته شده در گذشته این در یک لته و چوبی بود که روی آن پاره های آهن نقشینی کوبیده بودند ، و اغلب تیر اندار و تیر کمان داشت. 

    با توجه به این که از روزگار هخامنشیان و ساسانیان، معماری پارسی و پارتی در و پنجره ای باز نمانده است.

    تنها این را می دانیم که شاهان هخامنشی برای پوشش از چوب سرو و کاج در مصرف در و پنجره استفاده می کردند، حتی زر و سیم عاج و مصالح تزیینی دیگر هم در آرایش در و پنجره مصرف زیاد داشته است.

    بی تردید این دروازه ها نیز درهای سنگین دولته و شاید آهنین و زرکوب و سیمکوب داشته اند. 

  • فهرست و منابع پاورپوینت اشنایی با معماری اسلامی در و پنجره

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

پاورپوینت درسی در و پنجره, پاورپوینت درسی معماری اسلامی, پاورپوینت درسی معماری پنجره, پاورپوینت درسی معماری پنجره شباک, پاورپوینت درسی معماری پنجره مشربیه, پاورپوینت دانشگاهی در و پنجره, پاورپوینت دانشگاهی معماری اسلامی, پاورپوینت دانشگاهی معماری پنجره, پاورپوینت دانشگاهی معماری پنجره شباک, پاورپوینت دانشگاهی معماری پنجره مشربیه, پاورپوینت پایان نامه در و پنجره, پاورپوینت پایان نامه معماری اسلامی, پاورپوینت پایان نامه معماری پنجره, پاورپوینت پایان نامه معماری پنجره شباک, پاورپوینت پایان نامه معماری پنجره مشربیه, دانلود پاورپوینت در و پنجره, دانلود پاورپوینت معماری اسلامی, دانلود پاورپوینت معماری پنجره, دانلود پاورپوینت معماری پنجره شباک, دانلود پاورپوینت معماری پنجره مشربیه, دانلود نمونه پاورپوینت در و پنجره, دانلود نمونه پاورپوینت معماری اسلامی, دانلود نمونه پاورپوینت معماری پنجره, دانلود نمونه پاورپوینت معماری پنجره شباک, دانلود نمونه پاورپوینت معماری پنجره مشربیه, پاورپوینت آماده درسی در و پنجره, پاورپوینت آماده درسی معماری اسلامی, پاورپوینت آماده درسی معماری پنجره, پاورپوینت آماده درسی معماری پنجره شباک, پاورپوینت آماده درسی معماری پنجره مشربیه, پاورپوینت آماده دانشگاهی در و پنجره, پاورپوینت آماده دانشگاهی معماری اسلامی, پاورپوینت آماده دانشگاهی معماری پنجره, پاورپوینت آماده دانشگاهی معماری پنجره شباک, پاورپوینت آماده دانشگاهی معماری پنجره مشربیه, دانلود قالب پاورپوینت در و پنجره, دانلود قالب پاورپوینت معماری اسلامی, دانلود قالب پاورپوینت معماری پنجره, دانلود قالب پاورپوینت معماری پنجره شباک, دانلود قالب پاورپوینت معماری پنجره مشربیه

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان