کاربر گرامی  خوش آمدید ... 


پاورپوینت سلسله مراتب در معماری اسلامی

دانشگاهی
مشخص نشده
25
پاورپوینت
13 MB
1629
قیمت: ۶,۵۰۰ تومان
افزودن به سبد خرید
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پاورپوینت سلسله مراتب در معماری اسلامی

    ***2

    مقدمه

    سلسله مراتب = تفکیک اهمیت یا معنای یک فرم یا یک فضا از سایر فرم‌ها یا فضاهای سازماندهی به وسیله اندازه، شکل یا مکان آن

    اصل سلسله مراتب حاکی از آن است که در اغلب و شاید هم در همه ترکیبات معماری تفاوتهای واقعی بین فرم‌ها و فضاها وجود دارد. این تفاوت‌ها نشان دهنده میزان اهمیت فرمها و فضاها و نقش عملکردی سوری  و سمبلیکشان در سازماندهی می‌باشد.

     

    ***3

    سلسله مراتب فرم

    برای اینکه یک فرم یا فضا به عنوان فرم یا فضایی مهم در یک سازماندهی تفکیک گردد باید آشکارا تک باشد این امر به این ترتیب می‌تواند حاصل شود که به این شکل یا فرم:

    اندازه استثنایی: یک فرم یا فضا بخاطر تفاوت بارز اندازه‌اش نسبت به سایر قسمت‌ها می‌تواند در یک ترکیب معماری تفوق یابد این تفوق به وسیله بعد عمودی یک قسمت معلوم می‌شود.

    شکل یگانه: تضاد آشکار در شکل و اینکه این تمایز بر مبنای تغییر در هندسه است یا در نظم امر حساسی می‌باشد. البته شکلی که برای جزء مهم در سلسله مراتب انتخاب می‌شود با عملکرد و نوع استفاده‌اش مطابقت داشته باشد.

    مکان مهم و با ارزش بدهیم: در نظام سلسله مراتب مکان های مهم برای یک فرم یا فضا

     

    ***4

    الف) انتهای یک ترتیب خطی یا سازماندهی محوری

    ب) قسمت مرکزی یک سازماندهی متقارن

    ج) مرکز یک سازماندهی مرکزی یا شعاعی

    د) بیرون زدگی در بالا پایین یا در جلوی یک ترکیب

    در تمام موارد فرم یا فضایی که از نظر سلسله مراتب مهم است به وسیله استثنایی بودن خود نسبت به حد مقرر و خلاف الگوی منظم و مقرر عمل کردن دارای امنیت و معنی می‌گردد.

     

    ***7

    اصل رده‌بندی بین فضاها و رعایت سلسله مراتب فضایی

    در حکمت عملی اسلام فضای مصنوع جایگاه سیر در نفس است و نسبت به فضای آزاد و رها شده طبیعی مرز و حریم ایجاد می‌نماید تا نگاه و توجه انسان از عالم خارج به عالم درون ( تفکر و اندیشه و خودآگاهی) برگردد.

     

    ***8

    اصل رده بندی یا سلسله مراتب فضایی را می‌توان در سه سطح زیر آشکارا دید:

    رده بندی فضایی میان درون و بیرون که بر مرزبندی حریم‌های فضایی تاکید دارد.

    رده‌بندی فضایی کالبدی میان کالبدهای جزء و کالبدهای کل برای نمایش سیر از جزء به کل و از ساده به پیچیده

    رده بندی در نگاره‌ ها و آرایه‌ها از نگاره مبنا تا نگاره کل

     

    ***9

    مفهوم سلسله مراتب در الگوی معماری

    برای رسیدن به فضای باید از یک رده بندی خاص فضایی عبور کنیم.

    مثال: در ورودی‌ها باید از فضاهایی مانند: پیش‌خان، آستانه، درگاه، هشتی، و دالان کنیم تا به میانه سرا برسیم.

    هشتی: حد میانه و واسطه بین فضای داخلی و مرکزی

     

    ***10

    سلسله مراتب یا ابهام ترکیبات پیچیده

    کلا در فضاهای موجود در بنای معماری ایران هیچ گاه فضایی با قاطعیت مفهوم خاصی را بیان نمی‌کند.

    در حقیقت فضاها حامل پیامی از پدیده‌ای از فضای دیگر اتفاق میافتد هستند و حرکت در درون فضاها در حقیقت حرکت در فضای دیگر با مفهوم و عملکرد دیگر است.

    سلسله مراتب به دلیل ترکیب با عناصر، با توجه به درجه و میزان اهمیت‌شان دارای نوعی نظم پیچیده است و الزاماً نزدیکی میان عناصر از نظر فرم و شکل وجود ندارد 

  • فهرست و منابع پاورپوینت سلسله مراتب در معماری اسلامی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

پاورپوینت درسی فضايي كالبدي, پاورپوینت درسی مراتب فرم, پاورپوینت درسی معماري اسلامي, پاورپوینت درسی معماری بنا های ایرانی, پاورپوینت درسی نگاره, پاورپوینت دانشگاهی فضايي كالبدي, پاورپوینت دانشگاهی مراتب فرم, پاورپوینت دانشگاهی معماري اسلامي, پاورپوینت دانشگاهی معماری بنا های ایرانی, پاورپوینت دانشگاهی نگاره, پاورپوینت پایان نامه فضايي كالبدي, پاورپوینت پایان نامه مراتب فرم, پاورپوینت پایان نامه معماري اسلامي, پاورپوینت پایان نامه معماری بنا های ایرانی, پاورپوینت پایان نامه نگاره, دانلود پاورپوینت فضايي كالبدي, دانلود پاورپوینت مراتب فرم, دانلود پاورپوینت معماري اسلامي, دانلود پاورپوینت معماری بنا های ایرانی, دانلود پاورپوینت نگاره, دانلود نمونه پاورپوینت فضايي كالبدي, دانلود نمونه پاورپوینت مراتب فرم, دانلود نمونه پاورپوینت معماري اسلامي, دانلود نمونه پاورپوینت معماری بنا های ایرانی, دانلود نمونه پاورپوینت نگاره, پاورپوینت آماده درسی فضايي كالبدي, پاورپوینت آماده درسی مراتب فرم, پاورپوینت آماده درسی معماري اسلامي, پاورپوینت آماده درسی معماری بنا های ایرانی, پاورپوینت آماده درسی نگاره, پاورپوینت آماده دانشگاهی فضايي كالبدي, پاورپوینت آماده دانشگاهی مراتب فرم, پاورپوینت آماده دانشگاهی معماري اسلامي, پاورپوینت آماده دانشگاهی معماری بنا های ایرانی, پاورپوینت آماده دانشگاهی نگاره, دانلود قالب پاورپوینت فضايي كالبدي, دانلود قالب پاورپوینت مراتب فرم, دانلود قالب پاورپوینت معماري اسلامي, دانلود قالب پاورپوینت معماری بنا های ایرانی, دانلود قالب پاورپوینت نگاره

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان