کاربر گرامی  خوش آمدید ... 


پاورپوینت معماری هخامنشیان

دانشگاهی
مشخص نشده
33
پاورپوینت
3 MB
1712
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
افزودن به سبد خرید
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پاورپوینت معماری هخامنشیان

    ***2

    مقدمه

    مقارن سال 560ق.م. دو دولت نیرومند آریایی ماد و پارس با هم متحد شدند و بدین ترتیب، امپراطوری ایران تشکیل شد. این وقتی بود که کورش کبیر، نخستین شاه هخامنش، پدربزرگش را که بر مادها پادشاهی داشت، از تخت به زیر افکند. «نبودکد نصر» یا شا شاهان به روایت کتاب دانیال نبی می‌گوید: «من دیواری محکم برافراشتم که گرداگرد بابل کشیده شود ... تا دشمنی که قصد حمله به ماد را داشته باشد، نتواند تهدیدمان کند ... [و] شهر بابل را به یک دژ مستحکم تبدیل کردم». لیکن پس از حکاکی این دست‌خط بر روی دیوار مزبور، شهر به تصرف کورش پادشاه ایران درآمد و عمر سلسله «نبوکد نصر» به پایان رسید. انگیزه گسترش قلمرو امپراطوری ایران، ایرانیان را به نقاطی بس دورتر از بابل کشانید. مصر در سال 525ق.م. در برابر ایرانیان تسلیم شد. در سال 480ق.م.، امپراطوری ایران از رود سند و تا رود دانوب گسترده بود و فقط مقاومت پیروزمندانه یونانیان در سده پنجم پیش از میلاد توانست مانع الحاق اروپای جنوبی به این امپراطوری شود.

    به دست این مردان خارق‌العاده، یعنی کورش و داریوش اول، سراسر آسیا تسخیر شد و ایران به عنوان نخستین امپراطوری بزرگ جهان بدل گشت و 230 سال دوام یافت. از نیل تا جیحون و از دریای اژه تا رود گنگ، عصر نوینی آغاز شده و ثبات بی‌سابقه‌ای بوجود آمده بود. حکومت مقتدر بر پا شد و شبکه ارتباطی کارآمدی، تجارت را تشویق می‌کرد و ثروت هنگفتی پدید آورده بود.

    امپراطوری بزرگ هخامنشیان در 2565 سال پیش، یعنی سال 560ق.م. به دست کورش کبیر تاسیس گردید. کورش تاجگذاری کرد و این سلسله با عظمت حدود 230 سال دوام یافت.

     

    ***3

    موقعیت جغرافیایی ایران
    (در زمان هخامنشیان):

    به دریای سرخ، سیاه، عمان، مدیترانه، دریاچه خزر و خلیج فارس متصل بود.

    60-50 سال پس از تاسیس، حکومت هخامنش توانستند این پهنای بزرگ را بدست آورند. از مشرق به سرزمین‌های چین، هندوستان، پاکستان و افغانستان، از غرب تمام عراق، سوریه، لبنان، اردن، فلسطین، ترکیه، سرزمین مقدونیه و نصف یونان فعلی (آتن)، دشت شام، صحرای سینا، سرزمین مصر، لیبی، ترکمنستان و ارمنستان که در دوران حکومتشان تحت سلطه خودشان دربیاورند. ایران بزرگترین پادشاهی دنیای قدیم را در کل قاره‌های آسیا، اروپا، امریکا، افریقا و استرالیا تا به حال داشته است و خیلی هم قوی بوده که اسکندر مقدونی این سلسله را از بین برد که مساحت این کشور باشکوه (ایران) از کل قاره اروپا نیز بزرگتر بود (ایران به معنی سرزمین قوم آریا، سرزمین آریایی‌ها که ترکیه‌ای‌ها عثمانی بودند و لیبی و مصر و اینها هم ایرانی حساب نمی‌شدند، بلکه فقط تحت سلطه ایران بودند).

     

    ***4

    کورش به عنوان نخستین نمایش قدرت،‌ به ساختن مجموعه بسیار بزرگی شامل کاخ‌ها، معابد و ساختمان‌های عمومی پاسارگاد در جایی نزدیک شیراز پرداخت و در کتیبه‌ای نصب شده بر ستونی بلند خود را شاه هخامنشی خواند و این نخستین کانون امپراطوری، معرف سبک معماری هخامنشی است و منشاء آن را به خوبی آشکار می‌سازد که البته امروزه از آن مجموعه به جز مقبره خود کورش بقایای زیادی باقی نمانده است که بنای مقبره کورش رو به نام پاسارگاد می‌شناسیم، ولی این مقبره جزئی از آن مجموعه بوده است که یک مقبره شش پله و تماماً از جنس سنگ و با سقفی شیبدار می‌باشد و در سال 529ق.م. ساخته شد و مقبره خودش و زنش درون آن می‌باشد.

    اندازه و ابعاد این مقبره وقتی مشخص می‌شود که در کنار اولین پله آن قرار بگیریم که حتی از قد خود ما نیز بلندتر است، مثلاً یک انسان بلند قد می‌تواند سطح پله بعدی را ببیند. ارتفاع پله اول 180-170 سانتیمتر می‌باشد. عرض مقبره کورش 5/13 متر است که مقبره کورش و زنش به روایتی در سقف این بنا است. با توجه به شش پله مقبره که رو به بالا از ارتفاعشان کاسته می‌شود، پیداست که حتی برای نخستین پادشاه هخامنشی نیز کوه و شکل نمادین آن به اندازه بین‌النهرین اهمیت داشته است. ابعاد مقبره در مقایسه با بناهای بعدی هخامنشی متناسب‌تر است، ولی مقیاس واقعی آن را زمانی می‌توان دریافت که درنظر بگیریم پایین‌ترین پله یا پی آن بلندتر از قامت آدمی است.

    این بنا را پیش از مرگ کورش، در سال 529ق.م. ساخته بودند و هرچند او در جنگی در دوردست‌های شمال خاوری کشته شد، جسدش را برای دفن کردن به این مکان آوردند. علاوه بر این بناهای باقیمانده پاسارگاد، اینک ویران است و مشکل می‌توان دریافت که شکل آنها چگونه بوده است.

     

    ***6

    کاخ بزرگ شوش را داریوش اول، پیش از ساختن آپادانا در تخت جمشید بنا کرد. کاخ برازنده داریوش در شوش دور تا دور یک حیاط (بر روی یک گورستان کهن ایلامی) ساخته شده بود. کتیبه‌ای که از آنجا به دست آمده، گزارش جالبی از ساختمان این کاخ بدست می‌دهد. این کتیبه که می‌توان آن را تقریباً یک قرارداد ساختمانی (پیمانکاری) نامید، احتمالاً راهنمای باارزشی برای فنونی است که در ساختمان‌ های مشابه در تخت جمشید و سایر مراکز هخامنشی بکار رفته است. وقتی قدرت و ثروت امپراطوری هخامنشی به سرعت رو به فزونی یافت، داریوش کار ایجاد یک شهر آیینی ویژه را در تخت جمشید آغاز کرد. تاسیس چنین مرکز بزرگ قدرت زمینی که به صورت شهر مینوی اساطیری ساخته شده بود و می‌توانست توافق با خدایان را تامین کند، جای موثری برای دعا و نیایش فراهم آورد و امنیت و رفاه را به همه اقوام این امپراطوری پهناور هدیه کرد. از این رو شاید با پیروی از نقشه‌های کورش، داریوش در حوالی سال‌های 518-516ق.م ساخت بناهای عظیم تخت جمشید را آغاز کرد. هنگامی که اسکندر در سال 330ق.م آن را ویران ساخت، هنوز کاملاً به اتمام نرسیده بود.

     

    ***7

    تحقیقات نشان می‌دهد که ساختمان‌ های انتهایی، نیمه‌تمام است. در دوران هخامنشی سه شهر مهم (پایتخت) داشتیم که همزمان از این سه شهر استفاده می‌شد:

    شهر شوش فعلی در استان خوزستان؛

    تخت جمشید با نام اصلی پارسه یا به زبان یونانی پرسپولیس یعنی شهر فارس‌ها؛

    هگمتانه (اکباتان) در همدان.

     این در حالی بود که اکباتان و شوش در مناطق سردسیر و گرمسیر بودند و از این‌ها به عنوان و یا به صورت فصلی استفاده می‌کردند. در فصل تابستان از هگمتانه و در فصل زمستان از شوش و تخت جمشید هم دائمی بود. مجموعه پارسه از دو پایتخت دیگر مهمتر بوده و به عنوان یک پایتخت آیینی برای مراسم بوده است که محلی برای این آیین‌ها و مراسم مختلف و جشن‌ها بوده است. جشن نوروز برای آغاز فصل گرما و جشن مهرگان برای آغاز فصل پاییز و سرما. جشن‌های دیگری نیز مانند تیرگان و غیره نیز داشته‌اند و تخت جمشید پایتختی برای این مراسم و جشن‌ها و اجرای بعضی از مراسم مذهبی و به حضور پذیرفتن سفرا (سفیرها)ی کشورهای دیگر بوده است (بیشتر آثار معماری ق.م. ما در استان خوزستان و فارس شهر شیراز بوجود آمده است). 

  • فهرست و منابع پاورپوینت معماری هخامنشیان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

پاورپوینت درسی تخت جمشيد, پاورپوینت درسی معماري هخامنشيان, پاورپوینت درسی معماری, پاورپوینت درسی معماری ایرانی, پاورپوینت درسی معماری هخامنشی, پاورپوینت درسی معماری کاخ, پاورپوینت دانشگاهی تخت جمشيد, پاورپوینت دانشگاهی معماري هخامنشيان, پاورپوینت دانشگاهی معماری, پاورپوینت دانشگاهی معماری ایرانی, پاورپوینت دانشگاهی معماری هخامنشی, پاورپوینت دانشگاهی معماری کاخ, پاورپوینت پایان نامه تخت جمشيد, پاورپوینت پایان نامه معماري هخامنشيان, پاورپوینت پایان نامه معماری, پاورپوینت پایان نامه معماری ایرانی, پاورپوینت پایان نامه معماری هخامنشی, پاورپوینت پایان نامه معماری کاخ, دانلود پاورپوینت تخت جمشيد, دانلود پاورپوینت معماري هخامنشيان, دانلود پاورپوینت معماری, دانلود پاورپوینت معماری ایرانی, دانلود پاورپوینت معماری هخامنشی, دانلود پاورپوینت معماری کاخ, دانلود نمونه پاورپوینت تخت جمشيد, دانلود نمونه پاورپوینت معماري هخامنشيان, دانلود نمونه پاورپوینت معماری, دانلود نمونه پاورپوینت معماری ایرانی, دانلود نمونه پاورپوینت معماری هخامنشی, دانلود نمونه پاورپوینت معماری کاخ, پاورپوینت آماده درسی تخت جمشيد, پاورپوینت آماده درسی معماري هخامنشيان, پاورپوینت آماده درسی معماری, پاورپوینت آماده درسی معماری ایرانی, پاورپوینت آماده درسی معماری هخامنشی, پاورپوینت آماده درسی معماری کاخ, پاورپوینت آماده دانشگاهی تخت جمشيد, پاورپوینت آماده دانشگاهی معماري هخامنشيان, پاورپوینت آماده دانشگاهی معماری, پاورپوینت آماده دانشگاهی معماری ایرانی, پاورپوینت آماده دانشگاهی معماری هخامنشی, پاورپوینت آماده دانشگاهی معماری کاخ, دانلود قالب پاورپوینت تخت جمشيد, دانلود قالب پاورپوینت معماري هخامنشيان, دانلود قالب پاورپوینت معماری, دانلود قالب پاورپوینت معماری ایرانی, دانلود قالب پاورپوینت معماری هخامنشی, دانلود قالب پاورپوینت معماری کاخ

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان