کاربر گرامی  خوش آمدید ... 


پاورپوینت آلیاژ های حافظه دار (SMA)

دانشگاهی
مشخص نشده
34
پاورپوینت
1 MB
1809
قیمت: ۱۰,۲۰۰ تومان
افزودن به سبد خرید
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پاورپوینت آلیاژ های حافظه دار (SMA)

    ***2

    مقدمه:
    موادی که باعث سازگاری سازه با محیط خود می شوند، مواد محرک نامیده می شوند. این مواد می توانند شکل، سفتی، مکان، فرکانس طبیعی و سایر مشخصات مکانیکی را در پاسخ به دما و یا میدان های الکترومغناطیسی تغییر دهند. امروزه پنج نوع ماده محرک به طور عمده استفاده می شود که شامل :1آلیاژهای حافظه دار:2 سرامیک های پیزوالکتریک:3  مواد مغناطیسی سخت :4 مایعات الکترورئولوژکال و5 :مگنتورئولوژیکال می باشند. این مواد از زمره مواد هوشمند محرک می باشند. مواد هوشمند آن دسته از موادی هستند که می توانند به تغییرات محیط به بهترین شکل ممکن پاسخ داده و رفتار خود را نسبت به تغییرات تنظیم نمایند.

     

    ***3

    تاریخچه :
    در سال 1932 مشاهدات ثبت شده درباره پدیده حافظه داری شکلی توسط Change و Read انجام شد. آنها وارون پذیری حافظه شکلی را در AuCd از طریق مطالعات فلز شناسی و تغییرات مقاومت آلیاژ ، بررسی کردند
    در سال 1956 مشاهدات و نتایج تحقیقات مربوط به تز دکترای Horbojen در موضوع اثر حافظه دار در آلیاژCu-Zn منتشر شد. . در سال 1962 Buhler و همکارانش ،به بررسی پدیده حافظه داری شکلی در آلیاژ تیتانیم و نیکل که دارای اتمهای برابر می باشند پرداختند. در این هنگام تحقیق درباره متالورژی و کاربردهای عملی اولیه آن به طور جدی آغاز شد.
    در سال 1967 در کنفرانس Nol ،Buhler و همکارانش تحقیقات گسترده خود را بر روی Nitionol و کاربردهای تجاری فراوان در صنایع ارائه دادند . از جمله کاربردهای مطرح شده ساخت کوپلینگ توسط شرکت Raychem برای اتصال لوله های هیدرولیکی می باشد. که در صنایع هوایی و نیروی دریایی ایالات متحده و همچنین در حوزه های نفتی دریای شمال مورد استفاده قرار گرفت.
    در سال 1980 میلادی Micheal و Hawt با انتشار مقاله ای از نتایج تحقیقات خودشان بر روی برنج آنرا به عنوان ماده جدید حافظه دار معرفی کردند.

     

    ***4

    آلیاژهای حافظه دار:
    آلیاژهای حافظه دار گروه جدیدی از مواد هستند که اگر با ترکیب شیمیایی مشخّص تحت عملیات حرارتی مناسبی قرار گیرند ، توانایی بازگشت به شکل یا اندازه از قبل تعیین شده را از خود نشان   می دهند.
    در واقع آلیاژ های حافظه داراین توانایی را دارند که اگر آنها را تا بالای دمای ویژه ای گرم کنیم ، قادر به بازیابی شکل اولیه خود خواهند بود.
    همچنین این  مواد قابلیت تبدیل انرژی گرمایی (الکتریکی) را به انرژی مکانیکی دارند واگر گرم وسرد کردن این آلیاژها با جریان الکتریکی کنترل شود؛ میتوان حرکتهای سیکلی با قابلیت تکرار در دفعات متوالی ایجاد کرد.

    آلیاژهای حافظه دار دو مشخصه بی همتا از خود نشان می دهند :

    1:  Shape Memory Effect (رفتار حافظه ای)
    2:  Pseudoelastic Behavior (رفتار شبه الاستیک)

     

    ***5

    ویژگی های دیگر این آلیاژها عبارت است از :
     مقاومت به خوردگی بالا ، مقاومت ویژه الکتریکی نسبتا بالا، خواص مکانیکی نسبتا خوب ، خستگی طولانی ، شکل پذیری بالا و قابلیت انطباق با بدن . مهمترین کاربرد این آلیاژها در صنایع هوا فضا و صنایع پزشکی است.
     این آلیاژ ها در بیشتر موارد شامل Ni-Ti ، Cu-Zn-Al ، Cu -Al-Ni هستند که در این مقاله آلیاژ Ni-Ti مورد بحث است .
     در سال 1961 اثر حافظه داری شکل در آلیاژ نیکل- تیتانیوم با درصد اتمی مساوی (50-50%) توسط بوهلر و در آزمایشگاه ناوال اوردنانس (Naval Ordanance Lab) کشف و تحت نام نیتینول (Nitinol) مشهور شد. دو حرف اول نیتینول در ارتباط با نیکل، دو حرف بعدی مربوط به عنصر تیتانیوم و سه حرف آخر در رابطه با آزمایشگاه ناول اوردنانس می باشد.

     

    ***6

    مکانیزم اصلی که خواص آلیاژهای حافظه دار را کنترل می کند در رابطه با تغییر کریستالی آلیاژ است. به این معنی که ساختار مارتنزیتی در دمای پایین با افزایش دما به ساختار آستنیتی تبدیل می شود و در هنگام سرد کردن؛ فرآیند عکس رخ خواهد داد. بسیاری از مواد، استحاله مارتنزیتی دارند اما برتری که آلیاژهای حافظه دار را نسبت به آلیاژهای دیگر متمایز می نماید قابلیت دو قلو شدن این آلیاژ در فاز مارتنزیت می باشد. در حالیکه مواد دیگر به وسیله لغزش و حرکت نابجائیها تغییر شکل می یابند، آلیاژهای حافظه دار به وسیله تغییر جهت ساده ساختار کریستالهای خود و از طریق مرزهای دو قلوئی به تنشهای اعمال شده، عکس العمل نشان می دهند. اگر در این آلیاژها در دمای پائین، هنگامیکه فاز مارتنزیت حاکم است، تغییر‌فرم پلاستیکی روی ‌دهد، ساختار کریستالی دو قلو شده ای برای آلیاژ ایجاد می شود که ناشی از تغییر فرم پلاستیک می باشد. با گرم‌کردن آلیاژ تغییر فرم یافته تا دمای شروع فاز آستنیت می‌توان شکل اولیه را بازگرداند. این توانائی بعنوان اثر حافظه- شکل خوانده می‌شود و حاصل از تغییر فاز مارتنزیت در دمای پائین به فاز آستنیت در دمای بالا می‌باشد.

     

    ***7
    در پدیده حافظه داری، نمونه در حالت کاملاً مارتنزیتی به مقدار معینی تغییر فرم داده می شود سپس با گرم کردن نمونه و برگشت آن به حالت آستینی، شکل نمونه نیز به حالت اول خود بر گردد .
     

  • فهرست و منابع پاورپوینت آلیاژ های حافظه دار (SMA)

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

                         www.felezat.com
                      www.iran.ac.ir
                          www.shef.ir
                 www.nnoble.com
    www.sma-inc.com              
    www.memory-metalle.de
    http://samairan.ir            
    www.sakhtolid.ir              

پاورپوینت درسی آلیاژ, پاورپوینت درسی آلیاژ های حافظه دار, پاورپوینت درسی الکترورئولوژکال, پاورپوینت درسی سازگاري سازه, پاورپوینت درسی سراميک هاي پيزوالکتريک, پاورپوینت درسی لوله هاي هيدروليكي, پاورپوینت دانشگاهی آلیاژ, پاورپوینت دانشگاهی آلیاژ های حافظه دار, پاورپوینت دانشگاهی الکترورئولوژکال, پاورپوینت دانشگاهی سازگاري سازه, پاورپوینت دانشگاهی سراميک هاي پيزوالکتريک, پاورپوینت دانشگاهی لوله هاي هيدروليكي, پاورپوینت پایان نامه آلیاژ, پاورپوینت پایان نامه آلیاژ های حافظه دار, پاورپوینت پایان نامه الکترورئولوژکال, پاورپوینت پایان نامه سازگاري سازه, پاورپوینت پایان نامه سراميک هاي پيزوالکتريک, پاورپوینت پایان نامه لوله هاي هيدروليكي, دانلود پاورپوینت آلیاژ, دانلود پاورپوینت آلیاژ های حافظه دار, دانلود پاورپوینت الکترورئولوژکال, دانلود پاورپوینت سازگاري سازه, دانلود پاورپوینت سراميک هاي پيزوالکتريک, دانلود پاورپوینت لوله هاي هيدروليكي, دانلود نمونه پاورپوینت آلیاژ, دانلود نمونه پاورپوینت آلیاژ های حافظه دار, دانلود نمونه پاورپوینت الکترورئولوژکال, دانلود نمونه پاورپوینت سازگاري سازه, دانلود نمونه پاورپوینت سراميک هاي پيزوالکتريک, دانلود نمونه پاورپوینت لوله هاي هيدروليكي, پاورپوینت آماده درسی آلیاژ, پاورپوینت آماده درسی آلیاژ های حافظه دار, پاورپوینت آماده درسی الکترورئولوژکال, پاورپوینت آماده درسی سازگاري سازه, پاورپوینت آماده درسی سراميک هاي پيزوالکتريک, پاورپوینت آماده درسی لوله هاي هيدروليكي, پاورپوینت آماده دانشگاهی آلیاژ, پاورپوینت آماده دانشگاهی آلیاژ های حافظه دار, پاورپوینت آماده دانشگاهی الکترورئولوژکال, پاورپوینت آماده دانشگاهی سازگاري سازه, پاورپوینت آماده دانشگاهی سراميک هاي پيزوالکتريک, پاورپوینت آماده دانشگاهی لوله هاي هيدروليكي, دانلود قالب پاورپوینت آلیاژ, دانلود قالب پاورپوینت آلیاژ های حافظه دار, دانلود قالب پاورپوینت الکترورئولوژکال, دانلود قالب پاورپوینت سازگاري سازه, دانلود قالب پاورپوینت سراميک هاي پيزوالکتريک, دانلود قالب پاورپوینت لوله هاي هيدروليكي

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان