کاربر گرامی  خوش آمدید ... 


پاورپوینت دیفرانسیل و انواع آن

مشخص نشده
مشخص نشده
20
پاورپوینت - ورد
418 KB
302
قیمت: ۶,۵۰۰ تومان
افزودن به سبد خرید
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پاورپوینت دیفرانسیل و انواع آن

    ***1

    مقدمه


    دیفرانسیل سه وظیفه اصلی دارد :
    1- نیروی موتور را تغییر جهت داده و به چرخ ها می رساند .
    2- بعنوان آخرین مرحله تغییر دور و گشتاور عمل کرده و دور را کاهش می دهد .
    3- نیرو را به شکلی به چرخ ها می رساند که هر کدام بتوانند با سرعتهای متفاوت بچرخند

     ( و دیفرانسیل نامش را از همین مورد گرفته است . )

    چرا به دیفرانسیل نیاز داریم :
    چرخ ها مخصوصا زمانی که اتومبیل دور می زند با سرعتهای متفاوتی می چرخند . بطوری که چرخهایی که به سمت داخل پیچ هستند مسافت کمتری نسبت به چرخ هایی که سمت خارج پیچ هستند می پیمایند . از آنجایی که سرعت برا برست با مسافت طی شده تقسیم بر مدت زمان طی مسافت ، چرخهایی که مسافت کمتری

     می پیمایند با سرعت کمتری می چرخند.
    و نیز می دانیم که چرخهای جلو و عقب مسافت های گوناگونی را می پیمایند .
    برای چرخهایی که نیرو به آنها منتقل نمی شود مشکلی پیش نمی آید . زیرا به یکدیگر متصل نیستند و

    می توانند بطور مستقل از یکدیگر بچرخند . اما چرخهایی که نیرو به آنها منتقل میشود دو به دو به یکدیگر متصل اند و هر دو نیروی شان را از یک موتور وگیربکس واحد می گیرند .
    اگر اتومبیل دیفرانسیل نداشته باشد چرخ ها به یکدیگر قفل می شوند و با سرعت یکسانی می چرخند و چرخش اتومبیل با دشواری مواجه می شود . در اینصورت یکی از چرخ ها باید در جای خود بلغزد . که می دانیم برای این کار نیروی زیادی لازم است . این نیرو از طریق اکسل از یک چرخ به چرخ دیگر منتقل می شود و فشار زیادی بر اجزای اکسل وارد می کند . علاوه بر این موجب سایش تایر ها می شود .

     

    ***2

    دیفرانسیل چیست ؟ :
    دیفرانسیل وسیله ایست که گشتاور موتور را به دو قسمت تقسیم کرده و به هر قسمت (خروجی) اجازه می دهد که با سرعت متفاوتی بچرخد .
    امروزه دیفرانسیل بر روی تمام خودروها و کامیون ها و همچنین برروی خودرو های چهارچرخ متحرک یافت می شود . اتومبیلهای چهارچرخ تحرک علاوه بر وجود دیفرانسیل بین هر دو چرخ متحرک ، به یک دیفرانسیل بین دو جفت چرخهای جلو وعقب نیاز دارند. زیرا چرخهای جلو وعقب طی چرخش اتومبیل با سرعتهای متفاوتی می چرخند .

       در اتومبیل هایی که انتخاب بین دو حالت دو چرخ متحرک و چهار چرخ متحرک میسر است، دیفرانسیل مرکزی وجود ندارد . به همین دلیل این اتومبیل ها هنگامی که چهار چرخ متحرک هستند نمی توانند براحتی بر روی سطوح سخت بپیچند .

     

    ***3

    چرخش با سرعتهای متفاوت :
    با ساده ترین نوع دیفرانسیل یعنی دیفرانسیل آزاد (دیفرانسیل ساده) شروع می کنیم . زمانی که اتومبیل مسیر مستقیمی را می پیماید هر دو چرخ متحرک با سرعتهای یکسانی می چرخند . شفت پینیون، چرخدنده کرانویل و محفظه را می چرخاند . هیچکدام از چرخدنده های هرزگرد، هرزگردی نمی کنند و چرخدنده های سر پلوس به یکدیگر و به کرانویلقفل شده اند . چرخدنده پینیون چند برابر از چرخدنده کرانویل کوچکتر است و این آخرین مرحله تبدیل نسبت دنده هاست . ممکن است عباراتی مثل نسبت تبدیل اکسل عقب را شنیده باشید . این عبارت بر می گردد به نسبت تبدیل در دیفرانسیل . مثلا اگر این نسبت تبدیل 4 باشد ، چرخدنده کرانویل 4 برابر چرخدنده پینیون دنده دارد .
    زمانی که اتومبیل می پیچد ، چرخها باید با سرعتهای متفاوتی بچرخند . در این حالت چرخدنده های هرزگرد شروع به چرخش کرده و به چرخدنده های سر پلوس اجازه می دهند که با سرعتهای متفاوتی بچرخند .

    چرخی که به سمت داخل پیچ است کندتر از کرانویل وچرخی که به سمت خارج پیچ است تندتر از کرانویل می چرخد .

     

    ***4

    بر روی یخ :
    مقدار گشتاور که بوسیله دیفرانسیل آزاد به دو چرخ منتقل می شود همیشه یکسان است . دو فاکتور مشخص می کند که چه مقدار گشتاور به هر چرخ اعمال شود : تجهیزات ( موتور و دنده ها ) و نیروی کشش (اصطکاک بین چرخ و سطح جاده ) .
    زمانی که چرخ بر روی سطح خشک قرار گرفته ، اصطکاک به مقدار کافی وجود دارد و مقدار گشتاور منتقل شده به هر چرخ تنها بستگی به موتور و دنده ها دارد .
    زمانی که اصطکاک بین چرخها و جاده کم باشد ، مانند زمانی که بر بروی سطح یخی رانندگی می کنیم ، مقدار گشتاور منتقل شده به هر چرخ برابرست با بیشترین مقداری که سبب لغزش چرخ بر روی یخ نشود .
    هرچند ممکن است موتور بتواند گشتاور بیشتری تولید کند اما باید به مقدار کافی اصطکاک وجود داشته باشد تا بتوان این گشتاور را به زمین منتقل کرد .
    اگر پس از لغزش چرخها گاز بیشتری بدهیم ، تنها سرعت لغزش بیشتر خواهد شد ( و اصطکاک بیشتر نمی شود بلکه کمتر می شود زیرا ضریب اصطکاک لغزشی از ضریب اصطکاک ایستایی کمتر است ) .
    اگر بر روی سطوح یخ زده رانندگی کرده باشید حتما می دانید که حقه ای ساده به شما کمک خواهد کرد ، به جای شروع حرکت با دنده یک ، حرکت را با دنده دو یا حتی سه شروع کنید . زیرا دنده های بالاتر گشتاور کمتری به چرخها منتقل می کنند و باعث می شوند بدون اینکه چرخها بلغزند بتوانید سرعت بگیرید .
    حال چه اتفاقی می افتد اگر یک از چرخها بر روی سطح یخی قرار گرفته و دیگری بر روی سطح خشک ( اصطکاک بیشتر ) قرار گیرد ؟ در اینجا ایراد اصلی دیفرانسیل های آزاد مشخص می شود .
    بیاد می آورید که گفتیم دیفرانسیل های آزاد همیشه مقدار مساوی گشتاور به هر دو چرخ اعمال می کنند و نیز بیشترین مقدار گشتاور هر چرخ برابرست با بیشترین مقداری که سبب لغزش آن چرخ نشود . و نیز می دانیم لغزاندن یک تایر بر روی یخ به مقدار کمی گشتاور نیاز دارد .
    در این حالت چرخی که اصطکاک بیشتری دارد گشتاور کمتری از چرخی که بر روی یخ قرار گرفته دریافت می کند و اتومبیل با نیروی بسیار کمی حرکت می کند.

  • فهرست و منابع پاورپوینت دیفرانسیل و انواع آن

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

پاورپوینت درسی اتومبیل, پاورپوینت درسی اصطکاک, پاورپوینت درسی چرخ, پاورپوینت درسی خودرو, پاورپوینت درسی دیفرانسیل, پاورپوینت درسی گشتاور, پاورپوینت درسی نیروی موتور, پاورپوینت دانشگاهی اتومبیل, پاورپوینت دانشگاهی اصطکاک, پاورپوینت دانشگاهی چرخ, پاورپوینت دانشگاهی خودرو, پاورپوینت دانشگاهی دیفرانسیل, پاورپوینت دانشگاهی گشتاور, پاورپوینت دانشگاهی نیروی موتور, پاورپوینت پایان نامه اتومبیل, پاورپوینت پایان نامه اصطکاک, پاورپوینت پایان نامه چرخ, پاورپوینت پایان نامه خودرو, پاورپوینت پایان نامه دیفرانسیل, پاورپوینت پایان نامه گشتاور, پاورپوینت پایان نامه نیروی موتور, دانلود پاورپوینت اتومبیل, دانلود پاورپوینت اصطکاک, دانلود پاورپوینت چرخ, دانلود پاورپوینت خودرو, دانلود پاورپوینت دیفرانسیل, دانلود پاورپوینت گشتاور, دانلود پاورپوینت نیروی موتور, دانلود نمونه پاورپوینت اتومبیل, دانلود نمونه پاورپوینت اصطکاک, دانلود نمونه پاورپوینت چرخ, دانلود نمونه پاورپوینت خودرو, دانلود نمونه پاورپوینت دیفرانسیل, دانلود نمونه پاورپوینت گشتاور, دانلود نمونه پاورپوینت نیروی موتور, پاورپوینت آماده درسی اتومبیل, پاورپوینت آماده درسی اصطکاک, پاورپوینت آماده درسی چرخ, پاورپوینت آماده درسی خودرو, پاورپوینت آماده درسی دیفرانسیل, پاورپوینت آماده درسی گشتاور, پاورپوینت آماده درسی نیروی موتور, پاورپوینت آماده دانشگاهی اتومبیل, پاورپوینت آماده دانشگاهی اصطکاک, پاورپوینت آماده دانشگاهی چرخ, پاورپوینت آماده دانشگاهی خودرو, پاورپوینت آماده دانشگاهی دیفرانسیل, پاورپوینت آماده دانشگاهی گشتاور, پاورپوینت آماده دانشگاهی نیروی موتور, دانلود قالب پاورپوینت اتومبیل, دانلود قالب پاورپوینت اصطکاک, دانلود قالب پاورپوینت چرخ, دانلود قالب پاورپوینت خودرو, دانلود قالب پاورپوینت دیفرانسیل, دانلود قالب پاورپوینت گشتاور, دانلود قالب پاورپوینت نیروی موتور

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان