کاربر گرامی  خوش آمدید ... 


پاورپوینت بررسی معماری شیوه رازی

دانشگاهی
مشخص نشده
54
پاورپوینت
23 MB
1543
قیمت: ۱۶,۲۰۰ تومان
افزودن به سبد خرید
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پاورپوینت بررسی معماری شیوه رازی

    ***2

    مقدمه

    چهارمین شیوه معماری ایران که همه ویژگی‌های خوب شیوه‌های پیشین را به بهترین گونه دارا می‌باشد، سبک رازی است که از زمان آل زیاد  شروع شد. در زمان سلجوقیان به اوج رسید و تا روزگار مغول ادامه یافت. آغاز کار این شیوه هرچند  از شمال ایران بود، اما در شهر ری پا گرفت و بهترین ساختمان‌ها در آن شهر ساخته شد. اگرچه در پی غارت شهر به دست محمود غزنوی از میان رفته‌اند. البته  توضیح این نکته ضروری است که در اواخر  شیوه خراسانی  بناهایی داریم که بیشتر به سبک رازی می‌خورد.  بنای مقبره‌ی امیر اسماعیل سامانی، مزار ارسلان جاذب و منار ایاز با وجود  اشتراک زمانی با شیوه خراسانی از بناهای اولیه شیوه رازی می‌باشند.

     

    ***3

    مقبره امیر اسماعیل سامانی

    ساختمان این بنا در بخارا است که در زمان شیوه خراسانی  ساخته شده، ولی همه ویژگی‌های شیوه رازی را دارا می‌باشد. همچنین در آن بکارگیری درخشان آجرنمایان است که به عنوان عنصر اصلی ساخت بنا توان چشمگیر نقش اندازه‌های سطوح تزئینی را به نمایش می‌گذارد. ردیف عمود و افق باریکه‌های آجر تونشستگی و بیرون آمدگی  آجرچینی‌ ها بافت زیبای سایه روشن را ایجاد می‌کند  که یادآور بافت‌های درهم‌رفته‌ی حصیر و سبدبافی است. در  شیوه رازی آجر به عنوان مصالح تزئینی خالق انواع بی‌شمار نقش‌های شکسته و راست خط در سطوح  گوناگون بناست.  چهارگوشه بیرون نما   چهار پیلک دارد و در آن برخلاف شیوه خراسانی، وسواس  کوتاه گرفتن ساختمان چندان جدی گرفته نشده است و بلندای آن کم نیست. در گذشته این گنبد دو پوش بود ه که در حال حاضر پوسته زیرین آن باقی مانده است.

     

    ***8

    آرامگاه ارسلان جاذب

    ارسلان جاذب، سپهسالار خراسان در زمان محمود غزنوی بوده است. آرامگاه وی گنبدخانه‌ای دو اشکوبه است در کمرپوش  گنبد روزن‌هایی ساخته شده است. گنبد دو پوسته بوده  که تنها پوسته زیرین برجای مانده است و این امر از بخش ویران شده آن پیداست. در  چپیرسازی آن پس از  گوشه‌سازی، هشت پهلو را ژغر یا ژغز  به دایره تبدیل کرده‌اند. اینگونه پیشرفته‌ای از [چپرسازی] است و نشان می‌دهد که این فن در گام‌های نخست خود نبوده است. آجرکاری زیر گنبد به گونه‌ زیبایی خفته راسته کار شده است، در نماسازی آجری آن نیز به گونه کله راسته، گل انداز زیبایی پدید آورده شده است.

     

    ***10

    شیوه رازی در زمان سلجوقیان دچار دگرگونی‌‌ها و پیشرفت‌های مهمی در مساجد شده که بیشتر بر ترکیب  گنبد و ردیف ستون‌‌ها و ایجاد ایوانی بزرگ در چهار وجه یک حیات تاکید  داشت. ایوان اول در قسمت ورودی  و ایوان دوم و سوم در مرکز دو  طرف واقع می‌شدند، در حالی که ایران چهارم که نسبتاً ساده بود، در مقابل ورودی که ناگزیر به اتاق گنبد باز می‌شد، قرار می‌گرفت. این اتاق در محراب  قرار داشت. از نمونه‌های مساجد در این دوره که به شیوه رازی ساخته شده‌اند، مسجد جامع اردستان، قزوین و اصفهان است.

     

  • فهرست و منابع پاورپوینت بررسی معماری شیوه رازی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    سبک‌شناسی معماری ایران، دکتر محمدکریم پیرنیا

    آشنایی با بناهای تاریخی

    معماری خانه‌های  ایرانی، دکتر فاطمه کاتب

پاورپوینت درسی بنا های اولیه شیوه رازی, پاورپوینت درسی طراحی بنا ها به شیوه رازی, پاورپوینت درسی معماري شيوه رازي, پاورپوینت درسی معماری, پاورپوینت درسی معماری ایرانی, پاورپوینت دانشگاهی بنا های اولیه شیوه رازی, پاورپوینت دانشگاهی طراحی بنا ها به شیوه رازی, پاورپوینت دانشگاهی معماري شيوه رازي, پاورپوینت دانشگاهی معماری, پاورپوینت دانشگاهی معماری ایرانی, پاورپوینت پایان نامه بنا های اولیه شیوه رازی, پاورپوینت پایان نامه طراحی بنا ها به شیوه رازی, پاورپوینت پایان نامه معماري شيوه رازي, پاورپوینت پایان نامه معماری, پاورپوینت پایان نامه معماری ایرانی, دانلود پاورپوینت بنا های اولیه شیوه رازی, دانلود پاورپوینت طراحی بنا ها به شیوه رازی, دانلود پاورپوینت معماري شيوه رازي, دانلود پاورپوینت معماری, دانلود پاورپوینت معماری ایرانی, دانلود نمونه پاورپوینت بنا های اولیه شیوه رازی, دانلود نمونه پاورپوینت طراحی بنا ها به شیوه رازی, دانلود نمونه پاورپوینت معماري شيوه رازي, دانلود نمونه پاورپوینت معماری, دانلود نمونه پاورپوینت معماری ایرانی, پاورپوینت آماده درسی بنا های اولیه شیوه رازی, پاورپوینت آماده درسی طراحی بنا ها به شیوه رازی, پاورپوینت آماده درسی معماري شيوه رازي, پاورپوینت آماده درسی معماری, پاورپوینت آماده درسی معماری ایرانی, پاورپوینت آماده دانشگاهی بنا های اولیه شیوه رازی, پاورپوینت آماده دانشگاهی طراحی بنا ها به شیوه رازی, پاورپوینت آماده دانشگاهی معماري شيوه رازي, پاورپوینت آماده دانشگاهی معماری, پاورپوینت آماده دانشگاهی معماری ایرانی, دانلود قالب پاورپوینت بنا های اولیه شیوه رازی, دانلود قالب پاورپوینت طراحی بنا ها به شیوه رازی, دانلود قالب پاورپوینت معماري شيوه رازي, دانلود قالب پاورپوینت معماری, دانلود قالب پاورپوینت معماری ایرانی

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان