کاربر گرامی  خوش آمدید ... 


پاورپوینت گذری بر معماری ژاپن درس: اصول و مبانی معماری و شهرسازی

دانشگاهی
1386
20
پاورپوینت
467 KB
1668
قیمت: ۶,۵۰۰ تومان
افزودن به سبد خرید
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پاورپوینت گذری بر معماری ژاپن درس: اصول و مبانی معماری و شهرسازی

    ***2

    مقدمه معماری ژاپن

    در ژاپن، معماری نیز مانند تاریخ با تاخیر آغاز شد. قدمت نخستین بناهای یادبود – گورتپه های سلطنتی که به کوفون معروف است – به قرن سوم میلادی می رسد. کوفون عبارت است از تلی مدور که سکویی در جلو آن قرار گرفته است. با پلانی کلی شبیه به سوراخ کلید. طول بزرگترین کوفون (کوفون نینتوکو) 500 متر است و در ساخت آن از سه میلیون تن مصالح استفاده شده و خندقی پر از آب به طول 3 کیلومتر آن را محصور کرده است. در زیر پشته خاک، گورخانه یی است که با قطعات خرسنگ بنا شده است و تابوت سنگی را در بر دارد. در سال 646 ساختن کوفون به فرمان امپراتور ممنوع شد.

    قدیمی ترین سنت معماری ژاپن در زیارتگاه شینتو در ایسه دیده می شود که فرم های خانه چوبی پیش از تاریخ در آن ها جاودانه شده است. سقف گالی پوش و دو قسمتی این بنا ها بر دو تیر پایه آزاد در جلو دو دیوار چوبی سازه یی تکیه دارد. این زیارتگاه ها در نواحی مذهبی واقع اند و به نیروهای طبیعت تقدیم شده اند.

     

    ***3

    آیین بودا در قرن پنجم و از طریق چین و کره به ژاپن وارد شد و با ساخت نخستین معابر به سبک آسیای قاره یی همراه بود. نجاران کره یی معماری چوبی سلسله تانگ را از چین به نارا که در سال 710 پایتخت ژاپن شد، آوردند. از نمونه های آثار آنان می توان از معبد هوریو (670) و معبد توشودای (754) نام برد که در هر دو بنا از دستک های طره دار و بام های کاس که از ویژگی های شیوه چینی است، استفاده شد. اولین ساختمان های مسکونی نیز بازتاب همین نفوذ آسیای قاره یی است . یکی از بقایای این معماری اشرافی کوشک هودو در عمارت بیودو – این است که در سال 1053 بنا شده و مشخصه آن شبکه شمع های پایه است که ساختمان و طارمی های آن را بالاتر از سطح زمین قرار می دهد. سبک کوشکی بعدا تکامل یافت و در قرن های هفدهم و هجدهم با آثار با شکوهی مانند ویلای سلطنتی کاتسورا نزدیک کیوتو (یا هیان کیو، که از 794 تا 1869 پایتخت بود) شکوفا شد.

    قلعه های ژاپن قرون وسطی، که عمدتا از سنگ و روسازه چوبی ساخته می شد، در قرن پانزدهم به وجود آمد و از 1550 به بعد رواج بسیار یافت، تا 1615 که اکثر آنها کاملا منهدم شد و ساختن آن نوع قلعه نیز ممنوع شد. معماری مسکونی بر خلاف قلعه ها تا همین اواخر سنتی ماند. مشخصه آن عبارت بود از سازه یی چوبی، بام سفالی و دیوارهای کاغذی و استفاده از تاتامی (زیر اندازی از ساقه برنج) به عنوان پیمون در طراحی نسبت ابعاد در پلان.

     

    ***4

    تاثیر تاریخ و ادیان در هنر معماری ژاپن

    الف) آثار هنری ژاپن از زمان استقرار بشر در این کشور، یعنی در حدود هزاره دهم پیش از میلاد ، تا به امروز در طول تاریخ، کشور ژاپن در معرض تهاجم ناگهانی ناگهانی ایده های جدید و بیگانه متعدد قرار گرفته است و در پی آن، ادوار زیادی را به دور از ارتباط وسیع با سرزمین های دیگر سپری کرده است. به مرور زمان ژاپنی ها توانستند از فرهنگ بیگانه الگو پذیرند و آن را جذب کنند و حتی توانستند آن دسته از سازه های فرهنگ بیگانه را که مکمل خاستگاه های زیبا شناختی شان بود، ژاپنی کنند.

    ب) نخستین هنر تکامل و تنه یافته ژاپنی در قرون هفتم و هشتم میلادی در ارتباط با بودایسم به وجود آمد. در قرن نهم زمانی که ژاپنی ها از هنر چینی روی برگرداندند و ساختارهای بومی بیان (احساسات) را گسترش دادند، هنرهای غیر مذهبی بسیار پراهمیت نمود. تا اواخر قرن پانزدهم هر دو گونه هنر – مذهبی و غیر مذهبی – به اوج خود رسید. پس از جنگ اونین (1477 – 1467) ژاپن وارد دوره ای از اختلالات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شد که نزدیک به یک قرن به طول انجامید، در این وضعیت که حکومت در دست تو کوگاواکلن بود، نقش مذهب سازمان یافته و متمرکز در زندگی مردم کم رنگ تر شد و ساختارهای هنری ای که قابلیت رشد یافتن در این شرایط را داشتند ، بیشتر جنبه غیر مذهبی داشتند.

     

    ***5

    در طول دوره موروماچی (1573-1338)، که دوره آشیکاگا نیز نامیده می شد, تحولی شگرف در فرهنگ کشور ژاپن روی داد. خاندان نظامی آشیکاگا بر سرزمین شوگان ها (فرماندهان موروثی ژاپن که همه کاره محل قلمرو خود بودند و تا سال 1867 حتی امپراطوری را هم تحت سلطه داشتند) تسلط یافت و ستاد فرماندهی را دوباره به ناحیه موروماچی کیوتو انتقال داد. با بازگشت دولت به پایتخت, گرایش های رایج و مردم پسند دوره کاماکورا به پایان رسید و بیان فرهنگی, وجهه ای اشرافی تر و نخبه سالارانه به خود گرفت و ذن بودائیسم, فرقه چه ان که از قدیم تصور می شد در قرن ششم میلادی در چین پایه گذاری شده است, باری دیگر در ژاپن ترویج یافت. به خاطر رفت و آمدهای صرفا تجاری و تصمیمات بازرگانی معابد ذن در چین , بسیاری از اشیا و آثار هنری این معابد به ژاپن منتقل شد و بی شک بر هنرمندان ژاپنی که برای معبد ذن و شوگان ها کار می کردند اثر گذاشت. این واردات نه تنها محتوی و مضمون نقاشی را تغییر داد بلکه تعریفی نو از کاربرد رنگ به دست داد. رنگ های روشن اماتوه جای خود را به تک رنگ های نقاشی چینی داد.

    ژاپنی ها مجسمه سازی را کمتر با بیان هنری خود همسو و موافق می بینند. بیشتر مجسمه های ژاپنی با مذهب مرتبط است و با کم رنگ شدن اهمیت بوداگرایی سنتی, استفاده (کاربرد) از این هنر نیز کاهش می یابد. هنر سرامیک ژاپن که شامل نخستین دست ساخت های فرهنگ ژاپنی نیز هست, در زمره برجسته ترین و عالی ترین سفالگری های جهان جای دارد. در معماری ژاپنی, ترجیح به کارگیری مواد طبیعی و بر هم کنش فضای داخلی و خارجی (نما) به وضوح قابل رویت است.

    یکی دیگر از رویدادهای مهم این دوره مراسم چای خوری و محل برگزاری این مراسم بود. این مراسم به این منظور برگزار می شد که دوستان علاقمند به هنر و آثار گرد هم آیند و به دور از دغدغه های زندگی روزمره یک فنجان (کاسه) چای که به گونه ای با وقار و خوش سرو می شد, بنوشند. معماری این عمارت که در آن مراسم چای خوری برگزار می شد, به سبک یک کلبه ساده روستایی بود که در ساخت آن از مواد طبیعی همچون الوار توزه ای و بافت های حصیری به کثرت استفاده شده بود.

     

    ***6

    از نقاشی دوره موروماچی به عنوان نمونه می توان به تصویرگری عظیم و بدیع کائو, موبد نقاش (اوایل قرن پانزدهم) از لحظه نائل شدن راهب کنسوی نامدار هیزن- تزو, چین اشاره کرد. این گونه از نقاشی با حرکت سریع قلم مو و با کمترین توجه به جزییات خلق شده بود. اثر صید گربه ماهی با کدو (اوایل قرن 15, تازو- این, میاشین- جی, کیوتو) از جوستسو, موبد نقاش (سال 1400), نقطه عطفی در نقاشی دوره موروماچی پدید آورد. در پیش زمینه مردی در کنار نهری تصویر شده است که کدویی (قلیانی) در دست دارد و به گربه ماهی بزرگ لغزنده ای چشم دوخته است و قسمت میانی اثر در مه فرو رفته است و کوه ها در پس زمینه بسیار دور می نمایند. معمولا این طور تصور می شود که سبک نوین نقاشی که به حدود سال 1413 باز می گردد, به نوعی حس پیش روی در عمق اثر که بیشتر در آثار چینی به چشم می خورد, اشاره دارد.

    در هنر ژاپنی نقاشی شیوه برتر بیان هنری به حساب می آید و نقاشان چیره دست و تازه کار به طور یکسان به آن می پردازند. تا به امروز ژاپنی ها بیشتر از قلم مو تا قلم برای نوشتن استفاده می کردند و به این سبب آشنایی آنها با تکنیک های قلم مو سبب شده است که به ویژه نسبت به ارزش های نقاشانه حساس باشند.

    ویژگی متمایز هنر ژاپنی قطبیت (دوگانگی) منحصر به فردش است. به عنوان نمونه در سفالگری های ماقبل تاریخ نقش های برجسته با هنروری ناب و سازمان یافته ای همراه بود. نمونه دیگر این هنر عمارت های قرن شانزدهم است که کاملا دو نقطه متقابل یکدیگرند: معماری کاخ کاتسورا ساده و بی پیرایه است و در ساخت آن از مواد طبیعی و خام و ساده استفاده شده و زیباییش به طور تصادفی به دست آمده است. در حالی که آرامگاه توشوگو دارای ساختاری کاملا متقارن است که با کنده کاری های نقش برجسته به رنگ روشن آراسته شده است. هنر ژاپنی، که نه تنها به خاطر سادگی اش بلکه به سبب نقش برجسته های متنوع اش نیز شهرت دارد, به گونه چشمگیری بر نقاشی غرب در قرن نوزدهم و معماری غرب در قرن بیستم تاثیرگذار بوده است. 

     

    ***7

    سبک خانه های محلی قدیم ژاپن

    خانه های سنتی ژاپنی که بطور کلی فاقد پارتیشن بندی و تفکیک فضا بوده، تنها در قرن اخیر بعد از آنکه ژاپنی ها به این فکر افتادند که محل خوردن خوابیدن و غذا پختن را از هم جدا کنند (!)، مهمان‌هایی نه چندان خوانده را با عنوان صفحات جدا کننده بر خود پذیرفته‌اند؛ اسکرین‌هایی معمولا قابل جمع شدن و حائز شرایط تامین حداقلی از حریم خصوصی. این در حالیست که در حومه های شهری و روستاها هنوز از جدا کننده های از جنس کاغذ استفاده می کنند که قابلیت عبور نور را داشته باشد(آنچه در زبانم ژاپنی شوجی خوانده می‌شود). این جدا کننده ها براحتی جمع شده و می‌توان فضاها را در موقع لازم ترکیب کرد. 

  • فهرست و منابع پاورپوینت گذری بر معماری ژاپن درس: اصول و مبانی معماری و شهرسازی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

پاورپوینت درسی خانه های سنتی ژاپنی, پاورپوینت درسی سنت معماري ژاپن, پاورپوینت درسی شهرسازي, پاورپوینت درسی مجسمه سازي, پاورپوینت درسی معماري ژاپن, پاورپوینت درسی معماری, پاورپوینت درسی معماری خانه های ژاپن, پاورپوینت درسی معماری خانه های سنتی ژاپنی, پاورپوینت درسی معماری خانه های محلی, پاورپوینت دانشگاهی خانه های سنتی ژاپنی, پاورپوینت دانشگاهی سنت معماري ژاپن, پاورپوینت دانشگاهی شهرسازي, پاورپوینت دانشگاهی مجسمه سازي, پاورپوینت دانشگاهی معماري ژاپن, پاورپوینت دانشگاهی معماری, پاورپوینت دانشگاهی معماری خانه های ژاپن, پاورپوینت دانشگاهی معماری خانه های سنتی ژاپنی, پاورپوینت دانشگاهی معماری خانه های محلی, پاورپوینت پایان نامه خانه های سنتی ژاپنی, پاورپوینت پایان نامه سنت معماري ژاپن, پاورپوینت پایان نامه شهرسازي, پاورپوینت پایان نامه مجسمه سازي, پاورپوینت پایان نامه معماري ژاپن, پاورپوینت پایان نامه معماری, پاورپوینت پایان نامه معماری خانه های ژاپن, پاورپوینت پایان نامه معماری خانه های سنتی ژاپنی, پاورپوینت پایان نامه معماری خانه های محلی, دانلود پاورپوینت خانه های سنتی ژاپنی, دانلود پاورپوینت سنت معماري ژاپن, دانلود پاورپوینت شهرسازي, دانلود پاورپوینت مجسمه سازي, دانلود پاورپوینت معماري ژاپن, دانلود پاورپوینت معماری, دانلود پاورپوینت معماری خانه های ژاپن, دانلود پاورپوینت معماری خانه های سنتی ژاپنی, دانلود پاورپوینت معماری خانه های محلی, دانلود نمونه پاورپوینت خانه های سنتی ژاپنی, دانلود نمونه پاورپوینت سنت معماري ژاپن, دانلود نمونه پاورپوینت شهرسازي, دانلود نمونه پاورپوینت مجسمه سازي, دانلود نمونه پاورپوینت معماري ژاپن, دانلود نمونه پاورپوینت معماری, دانلود نمونه پاورپوینت معماری خانه های ژاپن, دانلود نمونه پاورپوینت معماری خانه های سنتی ژاپنی, دانلود نمونه پاورپوینت معماری خانه های محلی, پاورپوینت آماده درسی خانه های سنتی ژاپنی, پاورپوینت آماده درسی سنت معماري ژاپن, پاورپوینت آماده درسی شهرسازي, پاورپوینت آماده درسی مجسمه سازي, پاورپوینت آماده درسی معماري ژاپن, پاورپوینت آماده درسی معماری, پاورپوینت آماده درسی معماری خانه های ژاپن, پاورپوینت آماده درسی معماری خانه های سنتی ژاپنی, پاورپوینت آماده درسی معماری خانه های محلی, پاورپوینت آماده دانشگاهی خانه های سنتی ژاپنی, پاورپوینت آماده دانشگاهی سنت معماري ژاپن, پاورپوینت آماده دانشگاهی شهرسازي, پاورپوینت آماده دانشگاهی مجسمه سازي, پاورپوینت آماده دانشگاهی معماري ژاپن, پاورپوینت آماده دانشگاهی معماری, پاورپوینت آماده دانشگاهی معماری خانه های ژاپن, پاورپوینت آماده دانشگاهی معماری خانه های سنتی ژاپنی, پاورپوینت آماده دانشگاهی معماری خانه های محلی, دانلود قالب پاورپوینت خانه های سنتی ژاپنی, دانلود قالب پاورپوینت سنت معماري ژاپن, دانلود قالب پاورپوینت شهرسازي, دانلود قالب پاورپوینت مجسمه سازي, دانلود قالب پاورپوینت معماري ژاپن, دانلود قالب پاورپوینت معماری, دانلود قالب پاورپوینت معماری خانه های ژاپن, دانلود قالب پاورپوینت معماری خانه های سنتی ژاپنی, دانلود قالب پاورپوینت معماری خانه های محلی

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان