کاربر گرامی  خوش آمدید ... 


پاورپوینت توصیف ساده از رادیولوژی ( تصویربرداری با اشعه x )

دانشگاهی
مشخص نشده
42
پاورپوینت
730 KB
2209
قیمت: ۱۶,۸۰۰ تومان
افزودن به سبد خرید
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پاورپوینت توصیف ساده از رادیولوژی ( تصویربرداری با اشعه x )

    ***1

    اشعهx، امواج الکترو مغناطیس می باشد که برای تصویربرداری اعضاء داخلی بدن بکار می رود.این امواج طول موج بسیار کوتاهی دارند.هنگامیکه این اشعه به دورن بدن نفوذ می کند توسط بافتهای مختلف برحسب چگالی بافت مورد نظر به مقدار متفاوتی جذب می شود. برای مثال استخوانها که بسیار چگالی بالائی دارند بخوبی اشعه را جذب می کنند ولی بافتهای نرمی مثل پوست، چربی و عضله براحتی به اشعه X اجازه می دهند که از آنها عبور کند و برای همین تصویر استخوان بر روی عکس ساده رادیولوژیک سفید است ولی بافت های نرم بصورت درجات مختلف رنگ خاکستری دیده می شوند.

    در بعضی از اشکال عکسهای اشعهX ،از مواد حاجب استفاده می شود تا حدود و کناره های  بعضی از نواحی بدن بخوبی در عکس مشخص شود. این مواد یا خوراکی هستند که مثلاً باعث بهتر دیده شدن حدود دستگاه گوارش می شوند و یا تزریقی می باشند که مسیر عروق خونی را بخوبی نشان می دهند. تصویر برداری با اشعه  X یک تست بدون درد است ولی گاهی مختصری ناراحتی در مصرف ماده حاجب ممکن است به فرد دست دهد.

    تصویر برداری اشعه x برای چه منظوری استفاده می شود ؟

        « عکس ساده رادیولوژیک » برای مقاصد متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد که شامل تشخیص شکستگی استخوان ، تشخیص بعضی از عفونتهای داخلی(مثل سینوزیت)، جستجوی یک توده در اعضای داخلی بدن مثل ریه و ... می باشد.علاوه بر عکسهای ساده انواع مختلفی از تصویر برداری برای تشخیص سرطان پستان در زنان و یا تنقیه باریوم که در آن ماده حاجب را وارد روده بزرگ می کنند برای تشخیص سرطان روده بزرگ می تواند بکار رود.CT Scan  هم  که تصاویر متعددی بصورت مقاطع متوالی از نقاط مختلف بدن تهیه می کند نیز بر پایه اشعه X  تصویر خود را تهیه کرده و توسط کامپیوتر آنها را آنالیز می کند.

     

    ***2

    بدن، انواع پودرها آرایشی و ... اجتناب کند زیرا این مواد می توانند در تصویر ماموگرافی سایه های غیرطبیعی ایجاد کنند. قبل از گرفتن عکس باید هرگونه جواهرات فرد بیرون آورده شود تا در عکس اختلال ایجاد نکنند. اگر خانمی حامله است باید با توجه به اینکه اشعهX  می تواند روی تکامل جنین موثر باشد، پزشک را قبل از تصویربرداری مطلع کند.                                                                                                                         

        منبع  : dezmed.mihanblog.com

    کاربرد نانوتکنولوژی در پزشکی

                                                                                                 ترجمه:عبدالکریم مهروز

          یک باکتری مغناطیسی می تواند در امتداد میدان مغناطیسی زمین قرار گیرد و مطابق با آن بالا یا پایین برود تا مقصد مورد نظرش را پیدا کند.


    در سال 1966 فیلمی تخیلی با عنوان «سفر دریایی شگفت انگیز» اهالی سینما را به دیدن نمایشی جسورانه از کاربرد نانوتکنولوژی در پزشکی میهمان کرد. گروهی از پزشکان جسور و زیردریایی پیشرفته شان با شیوه ای اسرارآمیز به قدری کوچک شدند که می توانستند در جریان خون بیمار سیر کنند و لخته خونی را در مغزش از بین ببرند که زندگی او را تهدید می کرد. با گذشت 36 سال از آن زمان، برای ساختن وسایل پیچیده حتی در مقیاس های کوچک تر گام های بلندی برداشته شده است. این امر باعث شده برخی افراد باور کنند که چنین دخالت هایی در پزشکی امکان پذیر است و روبات های بسیار ریز قادر خواهند بود در رگ های هر کسی سفر کنند.

    همه جانداران از سلول های ریزی تشکیل شده اند که خود آنها نیز از واحدهای ساختمانی کوچک تر در حد نانومتر (یک میلیاردم متر) نظیر پروتئین ها، لیپیدها و اسیدهای نوکلئیک تشکیل شده اند. از این رو،
     

     

    ***3

    شاید بتوان گفت که نانوتکنولوژی به نحوی در عرصه های مختلف زیست شناسی حضور دارد. اما اصطلاح قراردادی «نانوتکنولوژی» به طور معمول برای ترکیبات مصنوعی استفاده می شود که از نیمه رساناها، فلزات، پلاستیک ها یا شیشه ساخته شده اند. نانوتکنولوژی از ساختارهایی غیرآلی بهره می گیرد که از بلورهای بسیار ریزی در حد نانومتر تشکیل شده اند و کاربردهای وسیعی در زمینه تحقیقات پزشکی، رساندن داروها به سلول ها، تشخیص بیماری ها و شاید هم درمان آنها پیدا کرده اند.

     
    در برخی محافل نگرانی های شدیدی در مورد جنبه منفی این فناوری به وجود آمده است؛ آیا این نانوماشین ها نمی توانند از کنترل خارج شده و کل جهان زنده را نابود کنند؟

     
    با وجود این به نظر می رسد فواید این فناوری بیش از آن چیزی باشد که تصور می رود. برای مثال، می توان با بهره گیری از نانوتکنولوژی وسایل آزمایشگاهی جدیدی ساخت و از آنها در کشف داروهای جدید و تشخیص ژن های فعال تحت شرایط گوناگون در سلول ها، استفاده کرد. به علاوه، نانوابزارها می توانند در تشخیص سریع بیماری ها و نقص های ژنتیکی نقش ایفا کنند.

     
    طبیعت نمونه زیبایی از سودمندی بلورهای غیرآلی را در دنیای جانداران ارائه می کند. باکتری های مغناطیسی، جاندارانی هستند که تحت تاثیر میدان مغناطیسی زمین قرار می گیرند. این باکتری ها فقط در عمق خاصی از آب یا گل ولای کف آن رشد می کنند. اکسیژن در بالای این عمق بیش از حد مورد نیاز و در پایین آن بیش از حد کم است. باکتری ای که از این سطح خارج می شود باید توانایی شنا کردن و برگشت به این سطح را داشته باشد. از این رو، این باکتری ها مانند بسیاری از خویشاوندان خود برای جابه جا شدن از یک دم شلاق مانند استفاده می کنند. درون این باکتری ها زنجیره ای با حدود 20 بلور مغناطیسی وجود دارد که هر کدام بین 35 تا 120 نانومتر قطر دارند. 

     

    ***4

     این بلورها در مجموع یک قطب نمای کوچک را تشکیل می دهند. یک باکتری مغناطیسی می تواند در امتداد میدان مغناطیسی زمین قرار گیرد و مطابق با آن بالا یا پایین برود تا مقصد مورد نظرش را پیدا کند.

         این قطب نما اعجاز مهندسی طبیعت در مقیاس نانو است. اندازه بلورها نیز مهم است. هر چه ذره مغناطیسی بزرگ تر باشد، خاصیت مغناطیسی اش مدت بیشتری حفظ می شود. اما اگر این ذره بیش از حد بزرگ شود خود به خود به دو بخش مغناطیسی مجزا تقسیم می شود که خاصیت مغناطیسی آنها در جهت عکس یکدیگرند. چنین بلوری خاصیت مغناطیسی کمی دارد و نمی تواند عقربه کارآمدی برای قطب نما باشد. باکتری های مغناطیسی قطب نماهای خود را فقط از بلورهایی با اندازه مناسب می سازند تا از آنها برای بقای خود استفاده کنند. جالب است که وقتی انسان برای ذخیره اطلاعات روی دیسک سخت محیط هایی را طراحی می کند دقیقاً از این راهکار باکتری ها پیروی می کند و از بلورهای مغناطیسی در حد نانو و با اندازه ای مناسب استفاده می کند تا هم پایدار باشند و هم کارآمد.

       محققان در تلاش هستند تا از ذرات مغناطیسی در مقیاس نانو برای تشخیص عوامل بیماری زا استفاده کنند. روش این محققان نیز مانند بسیاری از مهارت هایی که امروزه به کار می رود به آنتی بادی های مناسبی نیاز دارد که به این عوامل متصل می شوند. ذرات مغناطیسی مانند برچسب به مولکول های آنتی بادی متصل می شوند. اگر در یک نمونه، عامل بیماری زای خاصی مانند ویروس مولد ایدز مد نظر باشد، آنتی بادی های ویژه این ویروس که خود به ذرات مغناطیسی متصل هستند به آنها می چسبند. برای جدا کردن آنتی بادی های متصل نشده، نمونه را شست وشو می دهند. اگر ویروس ایدز در نمونه وجود داشته باشد، ذرات مغناطیسی آنتی بادی های متصل شده به ویروس، میدان های مغناطیسی تولید می کنند که توسط دستگاه حساسی تشخیص داده می شود. حساسیت این مهارت آزمایشگاهی از روش های استاندارد موجود بهتر است و به زودی اصلاحات پیش بینی شده، حساسیت را تا چند صد برابر تقویت خواهد کرد.  

  • فهرست و منابع پاورپوینت توصیف ساده از رادیولوژی ( تصویربرداری با اشعه x )

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

پاورپوینت درسی اشعه x, پاورپوینت درسی امواج الکترو مغناطیس, پاورپوینت درسی تصویربرداری با اشعه x, پاورپوینت درسی رادیولوژی, پاورپوینت درسی نانوتكنولوژي, پاورپوینت درسی نانوتكنولوژي در پزشكي, پاورپوینت دانشگاهی اشعه x, پاورپوینت دانشگاهی امواج الکترو مغناطیس, پاورپوینت دانشگاهی تصویربرداری با اشعه x, پاورپوینت دانشگاهی رادیولوژی, پاورپوینت دانشگاهی نانوتكنولوژي, پاورپوینت دانشگاهی نانوتكنولوژي در پزشكي, پاورپوینت پایان نامه اشعه x, پاورپوینت پایان نامه امواج الکترو مغناطیس, پاورپوینت پایان نامه تصویربرداری با اشعه x, پاورپوینت پایان نامه رادیولوژی, پاورپوینت پایان نامه نانوتكنولوژي, پاورپوینت پایان نامه نانوتكنولوژي در پزشكي, دانلود پاورپوینت اشعه x, دانلود پاورپوینت امواج الکترو مغناطیس, دانلود پاورپوینت تصویربرداری با اشعه x, دانلود پاورپوینت رادیولوژی, دانلود پاورپوینت نانوتكنولوژي, دانلود پاورپوینت نانوتكنولوژي در پزشكي, دانلود نمونه پاورپوینت اشعه x, دانلود نمونه پاورپوینت امواج الکترو مغناطیس, دانلود نمونه پاورپوینت تصویربرداری با اشعه x, دانلود نمونه پاورپوینت رادیولوژی, دانلود نمونه پاورپوینت نانوتكنولوژي, دانلود نمونه پاورپوینت نانوتكنولوژي در پزشكي, پاورپوینت آماده درسی اشعه x, پاورپوینت آماده درسی امواج الکترو مغناطیس, پاورپوینت آماده درسی تصویربرداری با اشعه x, پاورپوینت آماده درسی رادیولوژی, پاورپوینت آماده درسی نانوتكنولوژي, پاورپوینت آماده درسی نانوتكنولوژي در پزشكي, پاورپوینت آماده دانشگاهی اشعه x, پاورپوینت آماده دانشگاهی امواج الکترو مغناطیس, پاورپوینت آماده دانشگاهی تصویربرداری با اشعه x, پاورپوینت آماده دانشگاهی رادیولوژی, پاورپوینت آماده دانشگاهی نانوتكنولوژي, پاورپوینت آماده دانشگاهی نانوتكنولوژي در پزشكي, دانلود قالب پاورپوینت اشعه x, دانلود قالب پاورپوینت امواج الکترو مغناطیس, دانلود قالب پاورپوینت تصویربرداری با اشعه x, دانلود قالب پاورپوینت رادیولوژی, دانلود قالب پاورپوینت نانوتكنولوژي, دانلود قالب پاورپوینت نانوتكنولوژي در پزشكي

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان